”Ruokaa ihmisille vai polttoainetta autoihin?” : Greenpeacen palmuöljykampanjaan liittyvä kirjoittelu suomalaislehdissä vuosina 2007 ̶ 2009
Pitkänen, Kiia (2011)
Pitkänen, Kiia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116826
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on ympäristöjärjestö Greenpeacen palmuöljyä vastustavaan kampanjaan liittyvä kirjoittelu suomalaisissa sanomalehdissä. Greenpeace vastustaa Suomessa erityisesti Neste Oilin tuottaman palmuöljypohjaisen dieselin valmistusta ja käyttöä.
Pyrin tutkielmassani selvittämään, mitä suomalaiset lehdet kertovat palmuöljykampanjasta ja palmuöljystä, ja millaisia kehysanalyysin avulla löytyviä suuria linjoja tai jäsentämistapoja, eli kehyksiä, kirjoittelu sisältää. Lisäksi pyrin selvittämään, onko aineiston lehtien käyttämissä kehikoissa tapahtunut muutosta kampanjan edetessä ja tutkimaan Neste Oilin ja Greenpeacen välisiä voimasuhteita palmuöljyä koskevassa mediajulkisuudessa.
Kaikkiaan analysoitavana on kahdeksan sanomalehteä. Valtakunnallisia viestimiä edustaa Helsingin Sanomat. Kolme suurta maakuntalehteä muodostavat oman yksikkönsä: Turun Sanomat, Aamulehti ja Keskisuomalainen. Talouslehtien edustajaksi olen valinnut suurimman paperilla ilmestyvän talouslehden, Kauppalehden. Lisäksi olen sisällyttänyt mukaan erikoissanomalehdet Maaseudun tulevaisuuden, Vihreän Langan ja Uutispäivä Demarin.
Käyttämäni tutkimusmetodit ovat määrällinen analyysi ja kehysanalyysi. Kvantitatiivista menetelmää on käytetty artikkelien määrällisessä analyysissa, kehysanalyysi edustaa kvalitatiivista lähestymistapaa, jonka avulla teen syväluotaavampaa tulkintaa aineistosta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että ajanjaksolla 2007–2009 kirjoittelu oli ollut aktiivisinta välittömästi palmuöljykampanjan käynnistyttyä sekä viimeisenä vuonna. Neljään juttutyyppiin jaettuna palmuöljykirjoittelun yleisin tyyppi oli uutinen, harvinaisin oli pääkirjoitus.
Aineistosta oli löydettävissä kolme toistuvaa kehystä: arvomaailma, hallinta ja vuorovaikutus. Kampanjan edetessä puhujien lukumäärä tippui, jutut alkoivat painottua arvoristiriitoihin ja kirjoittelun vuorovaikutuksellisuus lisääntyi.
Pyrin tutkielmassani selvittämään, mitä suomalaiset lehdet kertovat palmuöljykampanjasta ja palmuöljystä, ja millaisia kehysanalyysin avulla löytyviä suuria linjoja tai jäsentämistapoja, eli kehyksiä, kirjoittelu sisältää. Lisäksi pyrin selvittämään, onko aineiston lehtien käyttämissä kehikoissa tapahtunut muutosta kampanjan edetessä ja tutkimaan Neste Oilin ja Greenpeacen välisiä voimasuhteita palmuöljyä koskevassa mediajulkisuudessa.
Kaikkiaan analysoitavana on kahdeksan sanomalehteä. Valtakunnallisia viestimiä edustaa Helsingin Sanomat. Kolme suurta maakuntalehteä muodostavat oman yksikkönsä: Turun Sanomat, Aamulehti ja Keskisuomalainen. Talouslehtien edustajaksi olen valinnut suurimman paperilla ilmestyvän talouslehden, Kauppalehden. Lisäksi olen sisällyttänyt mukaan erikoissanomalehdet Maaseudun tulevaisuuden, Vihreän Langan ja Uutispäivä Demarin.
Käyttämäni tutkimusmetodit ovat määrällinen analyysi ja kehysanalyysi. Kvantitatiivista menetelmää on käytetty artikkelien määrällisessä analyysissa, kehysanalyysi edustaa kvalitatiivista lähestymistapaa, jonka avulla teen syväluotaavampaa tulkintaa aineistosta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että ajanjaksolla 2007–2009 kirjoittelu oli ollut aktiivisinta välittömästi palmuöljykampanjan käynnistyttyä sekä viimeisenä vuonna. Neljään juttutyyppiin jaettuna palmuöljykirjoittelun yleisin tyyppi oli uutinen, harvinaisin oli pääkirjoitus.
Aineistosta oli löydettävissä kolme toistuvaa kehystä: arvomaailma, hallinta ja vuorovaikutus. Kampanjan edetessä puhujien lukumäärä tippui, jutut alkoivat painottua arvoristiriitoihin ja kirjoittelun vuorovaikutuksellisuus lisääntyi.