Mielikuvat ja odotukset Mobilian Autokylästä
Manni, Tessa; Tanhuanpää, Jaana (2011)
Manni, Tessa
Tanhuanpää, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116799
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kangasalla sijaitsevalle tieliikenteen alan valtakunnalliselle erikoismuseo Mobilialle. Mobilian Autokylä on vuonna 2010 lanseerattu nimitys Mobilian tarjoamalle palvelu- ja elämyskokonaisuudelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mielikuvaa, odotuksia ja tunnettavuutta Mobilian Autokylästä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää Mobilian Autokylän tunnettavuuden tasoa ja Autokylä – nimen lanseerauksen onnistumista.
Asiakaskysely tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena kahdessa eri osassa. Mobilian Autokylässä vieraileville lapsiperheille tehtiin paikan päällä kyselyjä kesä-heinäkuussa 2011 ja sen lisäksi tehtiin kysely satunnaisille ohikulkijoille Tampereen kaupunkiseudulla elokuussa 2011.
Suurin osa kyselyn vastaajista aikoi tulla uudestaan Mobilian Autokylään. Kyselyn tulosten perusteella oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä Mobilian Autokylään, vaikka toivomuksia lisäpalveluista tuli myös esiin. Kyselyssä selvisi, että Autokylä nimi tunnettiin kuitenkin kohtuullisen huonosti ja siitä esille nousseet mielikuvat eivät olleet kovin selkeitä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin palveluiden erityispiirteitä ja laatua. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin yrityksen imagon ja brändin rakentamiseen ja mielikuvien muodostumiseen sekä tutkimusaineiston keruumenetelmiin ja kyselylomakkeen laadintaan.
Vaikka suuria epäkohtia ei tullutkaan esille, niin alueen palvelutarjontaa tulisi jatkossa edelleen kehittää lapsiperheiden toivomusten mukaisesti, koska he ovat tärkeä kohderyhmä. Opinnäytetyön loppuosassa tuotiin esille keskeisiä kehittämisehdotuksia.
Asiakaskysely tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena kahdessa eri osassa. Mobilian Autokylässä vieraileville lapsiperheille tehtiin paikan päällä kyselyjä kesä-heinäkuussa 2011 ja sen lisäksi tehtiin kysely satunnaisille ohikulkijoille Tampereen kaupunkiseudulla elokuussa 2011.
Suurin osa kyselyn vastaajista aikoi tulla uudestaan Mobilian Autokylään. Kyselyn tulosten perusteella oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä Mobilian Autokylään, vaikka toivomuksia lisäpalveluista tuli myös esiin. Kyselyssä selvisi, että Autokylä nimi tunnettiin kuitenkin kohtuullisen huonosti ja siitä esille nousseet mielikuvat eivät olleet kovin selkeitä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin palveluiden erityispiirteitä ja laatua. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin yrityksen imagon ja brändin rakentamiseen ja mielikuvien muodostumiseen sekä tutkimusaineiston keruumenetelmiin ja kyselylomakkeen laadintaan.
Vaikka suuria epäkohtia ei tullutkaan esille, niin alueen palvelutarjontaa tulisi jatkossa edelleen kehittää lapsiperheiden toivomusten mukaisesti, koska he ovat tärkeä kohderyhmä. Opinnäytetyön loppuosassa tuotiin esille keskeisiä kehittämisehdotuksia.