Virtsarakon katetrointi : Opetusmateriaalia Tampereen ammattikorkeakoululle
Seppänen, Saara; Sairanen, Siiri (2011)
Seppänen, Saara
Sairanen, Siiri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusmateriaalia oikeaoppisesta virtsarakon katetroinnista Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opetukseen PowerPoint- esityksenä. Koulun opettajat olivat toivoneet opetusmateriaalia katetroinnista. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin tuotokseen painottuvaa opinnäytetyötä, johon sisältyi raportti- ja teoriaosuus sekä tuotos.
Virtsaaminen voi estyä monista eri syistä, muun muassa pitkän pidättämisen tai vuodelevon vuoksi. Myös leikkaukseen liittyvät anestesia-aineet ja kipulääkkeet voivat estää virtsan tulon. Jos virtsarakko ei tyhjene normaalisti, se voi aiheuttaa monia komplikaatioita. Rakon tyhjentämistä voi yrittää tehostaa ponnistamalla, mutta jos virtsaaminen ei onnistu spontaanisti, tulee virtsarakko tyhjentää katetroimalla.
Sairaanhoitaja mahdollistaa katetroinnin turvallisen toteuttamisen. Potilaan turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa sisäiset, ulkoiset ja ihmisten väliset tekijät, joihin sairaanhoitaja voi vaikuttaa omalla toiminnallaan. Rauhallinen ja suojattu ympäristö sekä sairaanhoitajan asiantuntijuus helpottavat potilaan oloa toimenpiteen aikana. Sairaanhoitaja valmistelee potilaan ja tarkistaa mahdolliset allergiat, kerää tarvittavat välineet ja suorittaa katetroinnin. Sairaanhoitaja ohjaa ja tarkkailee potilasta toimenpiteen aikana ja sen jälkeen sekä kirjaa suoritetun toimenpiteen potilaan asiakirjoihin.
Tuotoksena syntyi kuvallinen PowerPoint -esitys, jonka tarkoituksena on luoda mahdollisimman selkeä kuva katetroinnista ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Tuotos on luotu teoriaosuuden pohjalta tiivistäen siten, että se noudattaa samaa järjestystä. Tällä pyrimme siihen, että tuotosta läpikäydessä on helppo löytää tarkempaa tietoa teoriaosasta. Tuotos on tarkoitettu opettajien käyttöön katetrointia käsitteleville orientoiville harjoitustunneille.
Opinnäytetyön tavoitteena on edesauttaa ensimmäisen vuoden opiskelijoita opettelemaan oikeaoppista kerta- ja kestokatetrointia. Kehittämisehdotuksena on tutkia, miten opinnäytetyön tuotos toimii opetuksessa oppilaiden mielestä. Tämän pohjalta tuotosta voisi muokata enemmän opiskelijoiden tarpeita ja toiveita vastaavaksi. Jatkossa tuotoksen pohjalta voisi luoda myös oppimismateriaalia opiskelijoille itselleen esimerkiksi verkkomateriaalina tai lyhyenä yhteenvetona.
Virtsaaminen voi estyä monista eri syistä, muun muassa pitkän pidättämisen tai vuodelevon vuoksi. Myös leikkaukseen liittyvät anestesia-aineet ja kipulääkkeet voivat estää virtsan tulon. Jos virtsarakko ei tyhjene normaalisti, se voi aiheuttaa monia komplikaatioita. Rakon tyhjentämistä voi yrittää tehostaa ponnistamalla, mutta jos virtsaaminen ei onnistu spontaanisti, tulee virtsarakko tyhjentää katetroimalla.
Sairaanhoitaja mahdollistaa katetroinnin turvallisen toteuttamisen. Potilaan turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa sisäiset, ulkoiset ja ihmisten väliset tekijät, joihin sairaanhoitaja voi vaikuttaa omalla toiminnallaan. Rauhallinen ja suojattu ympäristö sekä sairaanhoitajan asiantuntijuus helpottavat potilaan oloa toimenpiteen aikana. Sairaanhoitaja valmistelee potilaan ja tarkistaa mahdolliset allergiat, kerää tarvittavat välineet ja suorittaa katetroinnin. Sairaanhoitaja ohjaa ja tarkkailee potilasta toimenpiteen aikana ja sen jälkeen sekä kirjaa suoritetun toimenpiteen potilaan asiakirjoihin.
Tuotoksena syntyi kuvallinen PowerPoint -esitys, jonka tarkoituksena on luoda mahdollisimman selkeä kuva katetroinnista ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Tuotos on luotu teoriaosuuden pohjalta tiivistäen siten, että se noudattaa samaa järjestystä. Tällä pyrimme siihen, että tuotosta läpikäydessä on helppo löytää tarkempaa tietoa teoriaosasta. Tuotos on tarkoitettu opettajien käyttöön katetrointia käsitteleville orientoiville harjoitustunneille.
Opinnäytetyön tavoitteena on edesauttaa ensimmäisen vuoden opiskelijoita opettelemaan oikeaoppista kerta- ja kestokatetrointia. Kehittämisehdotuksena on tutkia, miten opinnäytetyön tuotos toimii opetuksessa oppilaiden mielestä. Tämän pohjalta tuotosta voisi muokata enemmän opiskelijoiden tarpeita ja toiveita vastaavaksi. Jatkossa tuotoksen pohjalta voisi luoda myös oppimismateriaalia opiskelijoille itselleen esimerkiksi verkkomateriaalina tai lyhyenä yhteenvetona.