Markkinointisuunnitelma : Case: Taloushallinnon palveluita tarjoava yritys
Moisio, Josefiina; Moisio, Amanda (2011)
Moisio, Josefiina
Moisio, Amanda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116721
Tiivistelmä
Kohdeyritys oli taloushallinnon palveluja tarjoava, Länsi-Uudellamaalla sijaitseva yritys, jonka asiakkaat muodostuvat monen alan yrityksistä eri puolelta Suomea. Yritys erottautui edukseen sähköisillä kirjanpidon ohjelmilla, jotka sallivat esimerkiksi asiakkaille reaaliaikaisen seurannan omiin tiedostoihinsa.
Työn tarkoituksena oli saada aikaan suunnitelma kohdeyrityksen markkinoinnin kehittämiseksi, jotta yritys saisi uusia asiakkaita kuitenkaan unohtamatta jo olemassa olevia asiakassuhteita. Tarkoituksena oli uusien asiakassuhteiden osalta valmistella ehdotuksia kohdeyritykselle joita yritys voisi käyttää uusien asiakkaiden saamiseksi tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä luotiin segmentointimalli kohdeyritykselle. Kohdeyritys oli jakanut asiakkaansa niiden sijainnin, toimialojen ja yritysten aktiivisuuden mukaan. Työssä segmentoitiin asiakasyritykset saatujen vuosittaisten liikevaihtojen perusteella viiteen kategoriaan. Näistä neljä ensimmäistä kuvastavat asiakasyritysten liikevaihtoja vuosilta 2009 ja 2010 ja viides ryhmä sellaisia yrityksiä, joita kohdeyritys haluaisi saavan itselleen asiakasyrityksiksi tulevaisuudessa kilpailijoiltaan.
Kohdeyritykselle annettiin lisäksi markkinoinnin kehittämisehdotuksia, joiden avulla yritys voi kohdistaa oikeille ja tarvitsemilleen asiakassegmenteille markkinoinnin voimavaransa. Opinnäytetyössä käsiteltiin suoramarkkinoinnin lisäksi ulkoista sekä sisäistä markkinointia. Kahden analyysin, PESTEL:in ja SWOT:in, avulla kartoitettiin taloushallinnon yritykseen liittyviä yhteiskunnallisia tekijöitä sekä yrityksen vahvuuksia. Asiakastyytyväisyyskyselyn jäätyä pois opinnäytetyöstä, laajennettiin segmentointimalleja palvelemaan muun muassa yrityksen asia-kashankintaa. Suunnitellun asiakkuussuunnitelmalomakkeen avulla yritys pystyisi seuraamaan uusia asiakkuuksiaan sekä kehittämään niitä.
Lopuksi yritykselle määriteltiin kehittämisehdotukset markkinointiin sekä asiakkuussuhteisiin. Kehittämisehdotuksia annettiin niin uusasiakashankintaan kuin asiakkuuksien jälkihoitoon ja markkinointiin. Tehdyn toimintasuunnitelman avulla yrityksen on helpompi aloittaa rutiininomainen muutostyö.
Työn tarkoituksena oli saada aikaan suunnitelma kohdeyrityksen markkinoinnin kehittämiseksi, jotta yritys saisi uusia asiakkaita kuitenkaan unohtamatta jo olemassa olevia asiakassuhteita. Tarkoituksena oli uusien asiakassuhteiden osalta valmistella ehdotuksia kohdeyritykselle joita yritys voisi käyttää uusien asiakkaiden saamiseksi tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä luotiin segmentointimalli kohdeyritykselle. Kohdeyritys oli jakanut asiakkaansa niiden sijainnin, toimialojen ja yritysten aktiivisuuden mukaan. Työssä segmentoitiin asiakasyritykset saatujen vuosittaisten liikevaihtojen perusteella viiteen kategoriaan. Näistä neljä ensimmäistä kuvastavat asiakasyritysten liikevaihtoja vuosilta 2009 ja 2010 ja viides ryhmä sellaisia yrityksiä, joita kohdeyritys haluaisi saavan itselleen asiakasyrityksiksi tulevaisuudessa kilpailijoiltaan.
Kohdeyritykselle annettiin lisäksi markkinoinnin kehittämisehdotuksia, joiden avulla yritys voi kohdistaa oikeille ja tarvitsemilleen asiakassegmenteille markkinoinnin voimavaransa. Opinnäytetyössä käsiteltiin suoramarkkinoinnin lisäksi ulkoista sekä sisäistä markkinointia. Kahden analyysin, PESTEL:in ja SWOT:in, avulla kartoitettiin taloushallinnon yritykseen liittyviä yhteiskunnallisia tekijöitä sekä yrityksen vahvuuksia. Asiakastyytyväisyyskyselyn jäätyä pois opinnäytetyöstä, laajennettiin segmentointimalleja palvelemaan muun muassa yrityksen asia-kashankintaa. Suunnitellun asiakkuussuunnitelmalomakkeen avulla yritys pystyisi seuraamaan uusia asiakkuuksiaan sekä kehittämään niitä.
Lopuksi yritykselle määriteltiin kehittämisehdotukset markkinointiin sekä asiakkuussuhteisiin. Kehittämisehdotuksia annettiin niin uusasiakashankintaan kuin asiakkuuksien jälkihoitoon ja markkinointiin. Tehdyn toimintasuunnitelman avulla yrityksen on helpompi aloittaa rutiininomainen muutostyö.