Ostolaskujen sähköinen käsittely ja verkkolaskutus : case Restatop Oy
Saneri, Hannamari (2011)
Saneri, Hannamari
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116698
Tiivistelmä
Suomessa sähköinen taloushallinto elää tällä hetkellä murroskautta ja verkkolasku on yleisty-mässä yhä laajemmin. Suomen liittyminen yhtenäiseen euromaksualueeseen ja uusi kansainvä-linen verkkolaskustandardi ovat vauhdittaneet uutta sähköistä vallankumousta, jossa tieto liik-kuu yhä nopeammin ja vaivattomammin. Vaikka verkkolasku onkin jo ylittänyt yli kymmenen vuoden iän, se on odottanut oikeaa hetkeä yleistyäkseen kansainvälisesti.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään verkkolaskutuksen käyttöönottoa ja ostolaskujen sähköistä vastaanottoa sekä käsittelyä pk-yrityksessä. Toimeksiantaja Restatop Oy on julkisten tilojen kalustamiseen erikoistunut yritys. Tässä työssä kerrotaan mitä työvaiheita Restatopilla käytiin läpi, ennen ja jälkeen verkkolaskujen käyttöönottoa sekä perehdytään samalla myös Hansa-world Enterprise 6.2. -ohjelman toimintaan verkkolaskujen osalta. Opinnäytetyön muoto on toi-mintakeskeinen kvalitatiivinen tutkimus, jossa seurasin ja olin tarvittaessa myös apuna verkko-laskutuksen käyttöönotossa.
Case-osuudessa esitellään miten Restatopilla siirryttiin verkkolaskutukseen käytännön esimerk-kien avulla. Uuteen laskujen käsittelyn toimintamalliin siirtyminen tapahtui aikataulun mukaisesti, vaikka muutamia viivästyksiä kohdattiinkin palveluntarjoajan osalta. Kokonaisvaltaiseen verk-kolaskujen lähettämiseen ja vastaanottoon yrityksessä päästään vasta vuosien päästä, mutta uuden toimintamallin käyttöönotto oli suurin askel kohti päämäärää. Verkkolaskun käyttöönotto tuo tulevaisuudessa huomattavaa tehostumista taloushallinnon prosesseihin kun työvaiheet vähenevät, ja näin ollen laskujen käsittely nopeutuu.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään verkkolaskutuksen käyttöönottoa ja ostolaskujen sähköistä vastaanottoa sekä käsittelyä pk-yrityksessä. Toimeksiantaja Restatop Oy on julkisten tilojen kalustamiseen erikoistunut yritys. Tässä työssä kerrotaan mitä työvaiheita Restatopilla käytiin läpi, ennen ja jälkeen verkkolaskujen käyttöönottoa sekä perehdytään samalla myös Hansa-world Enterprise 6.2. -ohjelman toimintaan verkkolaskujen osalta. Opinnäytetyön muoto on toi-mintakeskeinen kvalitatiivinen tutkimus, jossa seurasin ja olin tarvittaessa myös apuna verkko-laskutuksen käyttöönotossa.
Case-osuudessa esitellään miten Restatopilla siirryttiin verkkolaskutukseen käytännön esimerk-kien avulla. Uuteen laskujen käsittelyn toimintamalliin siirtyminen tapahtui aikataulun mukaisesti, vaikka muutamia viivästyksiä kohdattiinkin palveluntarjoajan osalta. Kokonaisvaltaiseen verk-kolaskujen lähettämiseen ja vastaanottoon yrityksessä päästään vasta vuosien päästä, mutta uuden toimintamallin käyttöönotto oli suurin askel kohti päämäärää. Verkkolaskun käyttöönotto tuo tulevaisuudessa huomattavaa tehostumista taloushallinnon prosesseihin kun työvaiheet vähenevät, ja näin ollen laskujen käsittely nopeutuu.