Animoidun lyhytelokuvan tuotantovaiheet. Case: PolaroidMan
Suhonen, Kati (2011)
Suhonen, Kati
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016565
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään animoidun lyhytelokuvan eri tuotantovaiheita. Tuotantovaiheet on jaettu kolmeen osaan: esituotantovaiheeseen, tuotantovaiheeseen ja jälkituotantovaiheeseen. Tuotantovaiheiden tutkimuksen ja pohdintojen taustalla käytetään animoitua PolaroidMan-lyhytelokuvaa, joka on toteutettu tämän opinnäytetyön produktiivisena osana.
Opinnäytetyön alussa, aiheen pohjustuksena, selvitetään animaation historiaa, tekniikoita ja periaatteita. Lisäksi lyhytelokuvaa käsitellään yleisellä tasolla. Eri tuotantovaiheiden käsittelyssä keskitytään niihin yleisesti kuuluviin tärkeisiin sisältöihin. Tämän lisäksi käsitellään tuotantovaiheiden sisältöjä, kuten esituotantovaiheen tärkeyttä ja animoinnin vaikutusta tarinankerrontaan. Melko suuri painopiste on myös itse animoinnin käsittelyssä.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa animoitu lyhytelokuva. PolaroidMan-lyhytelokuvan työryhmä koostui kahdesta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden viestinnän opiskelijasta. Vastuualueet jaettiin omien osaamisten ja suuntautumisvaihtoehtojen mukaisesti. Tätä opinnäytetyötä lähestytään lähinnä ohjaajan ja animoijan näkökulmasta.
Opinnäytetyön alussa, aiheen pohjustuksena, selvitetään animaation historiaa, tekniikoita ja periaatteita. Lisäksi lyhytelokuvaa käsitellään yleisellä tasolla. Eri tuotantovaiheiden käsittelyssä keskitytään niihin yleisesti kuuluviin tärkeisiin sisältöihin. Tämän lisäksi käsitellään tuotantovaiheiden sisältöjä, kuten esituotantovaiheen tärkeyttä ja animoinnin vaikutusta tarinankerrontaan. Melko suuri painopiste on myös itse animoinnin käsittelyssä.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa animoitu lyhytelokuva. PolaroidMan-lyhytelokuvan työryhmä koostui kahdesta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden viestinnän opiskelijasta. Vastuualueet jaettiin omien osaamisten ja suuntautumisvaihtoehtojen mukaisesti. Tätä opinnäytetyötä lähestytään lähinnä ohjaajan ja animoijan näkökulmasta.