Hätäkeskustoiminnan perusteet opintojakson kehittämishanke : Tapaustutkimus Pelastusopiston opintojen suunnittelusta
Laitinen, Pertti; Knuutinen, Sari (2011)
Laitinen, Pertti
Knuutinen, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016545
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke on osa Tampereen ammatillisen opettajankoulutuksen opintoja.Hankkeen toteuttajista Sari Knuutinen toimii tällä hetkellä tuntiopettajana Pelastusopistolla (PeO) oman työnsä ohella. Pertti Laitinen työskentelee vakituisena ensihoidon opettajana PeO:lla.
Kehittämishankkeessa on tarkasteltu suppeaa opintojakson osaa Hätäkeskus toiminnan perusteet. Kyseistä osaa on käytetty tapauksena (case study), jolla PeO:n opetuksen suunnittelua on tarkasteltu. Hätäkeskuksissa suoritettava työ liittyy olennaisesti sairaalan ulkopuolisen ensihoidon ja pelastustoiminnan henkilöstön päivittäisiin tehtäviin. Opetuksen suunnittelu PeO:lla on toteutettu opintojakso perustaisesti. Kehittämishankkeen kohteena olevassa opintojakson osassa nähtiin olevan elementtejä, jotka soveltuisivat toteutettavaksi muun opetuksen yhteydessä. PeO:lta kehittämishankkeeseen osallistui kolme hätäkeskusopetusyksikön opettajaa. He ja kehittämishankkeen toteuttajat muodostivat ohjausryhmän, jonka kokouksiin toteuttajat nostivat teemoja keskusteltavaksi. Osana kehityshanketta Alipäällystökurssille 32 ja Pelastaja kursseille 74 ja 75 toteutettiin kysely, jossa heitä tiedusteltiin mielipiteitä opintojakson toteutuksesta sekä asenteestaan hätäkeskustoimintaan. Kyselyn tuloksista nostettiin teemoja ohjausryhmätyöskentelyyn.
Kehittämishankkeen tuloksena esitettiin viisi laajempaa kokonaisuutta. Nämä ovat: 1.PeO:n opetussuunnittelussa käytettävä malli, 2. Simulaatio-opetuksen kehittäminen, 3. Toteutussuunnitelmien tarkentaminen, 4. Opintojakson ajankohta ja 5. Opettajien yhteistoiminnan lisääminen. Näitä kokonaisuuksia hankkeessa on tarkasteltu SWOTanalyysilla
niin että nykytilan kuvaus sisältyy Vahvuuksiin ja Heikkouksiin ja kehitysehdotuksiin liittyvät Mahdollisuudet ja Uhat on esitetty kyseisissä taulukoissa alinamaisina.
Kehittämishankkeessa on tarkasteltu suppeaa opintojakson osaa Hätäkeskus toiminnan perusteet. Kyseistä osaa on käytetty tapauksena (case study), jolla PeO:n opetuksen suunnittelua on tarkasteltu. Hätäkeskuksissa suoritettava työ liittyy olennaisesti sairaalan ulkopuolisen ensihoidon ja pelastustoiminnan henkilöstön päivittäisiin tehtäviin. Opetuksen suunnittelu PeO:lla on toteutettu opintojakso perustaisesti. Kehittämishankkeen kohteena olevassa opintojakson osassa nähtiin olevan elementtejä, jotka soveltuisivat toteutettavaksi muun opetuksen yhteydessä. PeO:lta kehittämishankkeeseen osallistui kolme hätäkeskusopetusyksikön opettajaa. He ja kehittämishankkeen toteuttajat muodostivat ohjausryhmän, jonka kokouksiin toteuttajat nostivat teemoja keskusteltavaksi. Osana kehityshanketta Alipäällystökurssille 32 ja Pelastaja kursseille 74 ja 75 toteutettiin kysely, jossa heitä tiedusteltiin mielipiteitä opintojakson toteutuksesta sekä asenteestaan hätäkeskustoimintaan. Kyselyn tuloksista nostettiin teemoja ohjausryhmätyöskentelyyn.
Kehittämishankkeen tuloksena esitettiin viisi laajempaa kokonaisuutta. Nämä ovat: 1.PeO:n opetussuunnittelussa käytettävä malli, 2. Simulaatio-opetuksen kehittäminen, 3. Toteutussuunnitelmien tarkentaminen, 4. Opintojakson ajankohta ja 5. Opettajien yhteistoiminnan lisääminen. Näitä kokonaisuuksia hankkeessa on tarkasteltu SWOTanalyysilla
niin että nykytilan kuvaus sisältyy Vahvuuksiin ja Heikkouksiin ja kehitysehdotuksiin liittyvät Mahdollisuudet ja Uhat on esitetty kyseisissä taulukoissa alinamaisina.