Lisätyön tarjoamisen mahdollistavan kutsujärjestelmän käyttöönotto : case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Enqvist, Ilari (2011)
Enqvist, Ilari
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016537
Tiivistelmä
Työsopimuslaki velvoittaa työnantajan paikkaamaan äkillisen ja odottamattoman työvoiman tarpeen tarjoamalla lisätyötä ensisijaisesti työnantajan omille vakituisille osa-aikaisille työntekijöille. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lisätyön tarjoamisen mahdollistavan Tempus-kutsujärjestelmän käyttöönottoa case-yrityksenä toimivassa Osuuskauppa Hämeenmaassa. Tavoitteena oli tarkastella loppukäyttäjien tyytyväisyyttä järjestelmän toteutukseen ja toimivuuteen. Tämän lisäksi selvitettiin järjestelmän vaikutuksia heidän arkisiin rutiineihin.
Työn teoriaosuudessa esitellään työajan kannalta oleellisimmat lainsäädännölliset seikat, joita tulee ottaa huomioon lisätyön tarjoamisessa. Erityisen tarkastelun kohteena on näiden seikkojen soveltuvuus kaupan alalle. Teoriaosuuden toisessa pääalueessa tutkitaan tietojärjestelmän käyttöönottoa projektinhallinnan näkökulmasta.
Empiirinen osa sisältää Osuuskauppa Hämeenmaan sekä Tempus-kutsujärjestelmän esittelyn lisäksi kuvauksen järjestelmän käyttöönottoprosessista S-ryhmässä. Tärkeimmässä roolissa on kuitenkin järjestelmän loppukäyttäjille suunnatun kyselytutkimuksen tulosten analysointi, johon tämän jälkeen tehtävät johtopäätökset perustuvat. Tutkimuksen tueksi suoritettiin myös useita henkilöhaastatteluja.
Tutkimuksen aikaan Tempus ei ollut vielä kaikissa Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikoissa käytössä. Yleisesti katsoen kyselyn tulosten perusteella voitiin sanoa, että tarvetta järjestelmälle oli. Toisaalta kiireen ja henkilöstön haluttomuuden ohella tarpeen puute oli myös yksi syy, miksi järjestelmää ei ollut otettu käyttöön. Tempuksen käyttäjien osalta toimivuuteen oltiin oltu pääosin tyytyväisiä. Ongelmaksi muodostui järjestelmän ajoittainen hitaus sekä puute työntekijöistä, joille tarjota lisätyötä.
Työn teoriaosuudessa esitellään työajan kannalta oleellisimmat lainsäädännölliset seikat, joita tulee ottaa huomioon lisätyön tarjoamisessa. Erityisen tarkastelun kohteena on näiden seikkojen soveltuvuus kaupan alalle. Teoriaosuuden toisessa pääalueessa tutkitaan tietojärjestelmän käyttöönottoa projektinhallinnan näkökulmasta.
Empiirinen osa sisältää Osuuskauppa Hämeenmaan sekä Tempus-kutsujärjestelmän esittelyn lisäksi kuvauksen järjestelmän käyttöönottoprosessista S-ryhmässä. Tärkeimmässä roolissa on kuitenkin järjestelmän loppukäyttäjille suunnatun kyselytutkimuksen tulosten analysointi, johon tämän jälkeen tehtävät johtopäätökset perustuvat. Tutkimuksen tueksi suoritettiin myös useita henkilöhaastatteluja.
Tutkimuksen aikaan Tempus ei ollut vielä kaikissa Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikoissa käytössä. Yleisesti katsoen kyselyn tulosten perusteella voitiin sanoa, että tarvetta järjestelmälle oli. Toisaalta kiireen ja henkilöstön haluttomuuden ohella tarpeen puute oli myös yksi syy, miksi järjestelmää ei ollut otettu käyttöön. Tempuksen käyttäjien osalta toimivuuteen oltiin oltu pääosin tyytyväisiä. Ongelmaksi muodostui järjestelmän ajoittainen hitaus sekä puute työntekijöistä, joille tarjota lisätyötä.