Amarillo Clubin yrityskuva ja markkinointiviestintä asiakasnäkökulmasta
Eerola, Mira (2011)
Eerola, Mira
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Amarillo Clubin yrityskuva ja markkinointiviestintä asiakasnäkökulmasta. Asiakasnäkökulman aikaansaamiseksi suoritettiin asiakaskysely, jonka tarkoituksena oli selvittää Amarillo Clubin asiakkaiden mielipiteitä yökerhon tarjoamien palvelujen tasosta, yrityksen luomasta imagosta ja asemasta Porin yökerhotarjonnassa, sekä kartoittaa asiakkaiden tarpeita ja toiveita yökerhon suhteen. Kyselyn kautta tehtiin yrityskuvatutkimusta, jonka avulla saatiin tietoa Amarillo Clubin tunnettuudesta, miten yökerho erottuu markkinoilla, sekä yrityksen maineesta ja markkinoinnin näkyvyydestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota Amarillo Clubille paremmat valmiudet kehittää ja monipuolistaa palvelujaan ja markkinointiaan, lisätä tätä kautta kilpailukykyä sekä asiakasviihtyvyyttä.
Vastauksia tutkimusongelmiin haettiin tässä tutkimuksessa määrällisen tutkimusmenetelmän keinoin. Tutkimusta varten laadittiin valitulle kohderyhmälle, tarkoin suunniteltu kyselylomake Amarillo Clubin kanssa sovittujen tavoitteiden pohjalta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pääasiassa 20–30-vuotiaat, nuoret aikuiset. Tutkimuksen kyselylomakkeita lähetettiin sähköpostitse Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin toimipisteissä opiskeleville toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille. Kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2011. Vastaajia valittiin Porin liiketalouden, tekniikan ja merenkulun sekä sosiaali- ja terveysalan yksiköistä yhteensä noin 750 kappaletta. Takaisin vastauksia tuli 118 kappaletta.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkasteltiin asiakasnäkökulmaa, yrityskuvaa ja mielikuvan rakentamista, markkinoinnin kilpailukeinoja, sekä Amarillo Clubin lähtökohtia ja kilpailuympäristöä. Tutkimuksen raportointiosuudessa jokainen kyselylomakkeen kysymys käytiin yksitellen läpi, käyttäen apuna erilaisia kuvioita ja sanallisia selityksiä tutkimustulosten havainnollistamiseksi. Näistä tuloksista tehtiin lopuksi tulkinta ja yhteenveto.
Tutkimustulokset tarjoavat Amarillo Clubille runsaasti viitteitä opiskelijoiden, nuorten aikuisten mielikuvista Amarillo Clubia ja tämän toimintaa kohtaan, sekä tietoa kyseisen kohderyhmän tarpeista ja toiveista yökerhon suhteen. Lisäksi tutkimuksesta saatiin selville minkälaiset markkinointikanavat tavoittavat tämän tutkimuksen kohderyhmän parhaiten, ja mitä tekijöitä he arvostavat yökerhossa. Kokonaisuudessaan tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia kattavasti, ja ongelmakohtiin perehtymällä Amarillo Clubin on mahdollista lisätä houkuttelevuuttaan Porin yökerhotarjonnassa.
Vastauksia tutkimusongelmiin haettiin tässä tutkimuksessa määrällisen tutkimusmenetelmän keinoin. Tutkimusta varten laadittiin valitulle kohderyhmälle, tarkoin suunniteltu kyselylomake Amarillo Clubin kanssa sovittujen tavoitteiden pohjalta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pääasiassa 20–30-vuotiaat, nuoret aikuiset. Tutkimuksen kyselylomakkeita lähetettiin sähköpostitse Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin toimipisteissä opiskeleville toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille. Kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2011. Vastaajia valittiin Porin liiketalouden, tekniikan ja merenkulun sekä sosiaali- ja terveysalan yksiköistä yhteensä noin 750 kappaletta. Takaisin vastauksia tuli 118 kappaletta.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkasteltiin asiakasnäkökulmaa, yrityskuvaa ja mielikuvan rakentamista, markkinoinnin kilpailukeinoja, sekä Amarillo Clubin lähtökohtia ja kilpailuympäristöä. Tutkimuksen raportointiosuudessa jokainen kyselylomakkeen kysymys käytiin yksitellen läpi, käyttäen apuna erilaisia kuvioita ja sanallisia selityksiä tutkimustulosten havainnollistamiseksi. Näistä tuloksista tehtiin lopuksi tulkinta ja yhteenveto.
Tutkimustulokset tarjoavat Amarillo Clubille runsaasti viitteitä opiskelijoiden, nuorten aikuisten mielikuvista Amarillo Clubia ja tämän toimintaa kohtaan, sekä tietoa kyseisen kohderyhmän tarpeista ja toiveista yökerhon suhteen. Lisäksi tutkimuksesta saatiin selville minkälaiset markkinointikanavat tavoittavat tämän tutkimuksen kohderyhmän parhaiten, ja mitä tekijöitä he arvostavat yökerhossa. Kokonaisuudessaan tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia kattavasti, ja ongelmakohtiin perehtymällä Amarillo Clubin on mahdollista lisätä houkuttelevuuttaan Porin yökerhotarjonnassa.