Työpaikkailmoittelu imagon rakentajana
Kaarnisto, Inari (2011)
Kaarnisto, Inari
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016426
Tiivistelmä
Yrityksen arvo on harvoin täysin sama kuin tilastoista ja taseista näkyvät arvot, vaan se on usein paljon paperilla esitettyä arvokkaampi. Tämä näkymätön, mutta hyvin merkityksellinen lisäarvo voi johtua yrityksen vahvasta imagosta, yrityksellä on toisin sanoen imagoarvoa. Yritykset rakentavat imagoaan eri tavoin halutun tavoitteen saavuttamiseksi.
Yritysten yksi rekrytointikanava on työpaikkailmoittelu sanomalehdessä. Työpaikkailmoittelun perinteinen tehtävä on uusien työntekijöiden haku tiettyyn työtehtävään. Tämän lisäksi työpaikkailmoittelu sanomalehdessä voidaan nähdä osana yrityksen imagon rakentamista. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia työpaikkailmoittelun keinoja ja merkitystä yrityksen imagon rakentajana. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen suomalaiseen pankkiin ja niiden Helsingin Sanomien sunnuntainumeroissa vuosina 1989 ja 2008-2010 julkaisemien työpaikkailmoitusten analyysiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi imagon käsite ja sen kilpailevia käsitteitä. Imagoa rakennetaan tietoisesti organisaation omista tavoitteista lähtien. Rakentamisessa lähdetään liikkeelle siitä, mitä sidosryhmien halutaan ajattelevan organisaatiosta. Tutkimuksessa päädyttiin käyttämään käsitteitä imago ja imagon rakentaminen. Aineisto löytyi Helsingin Sanomista, jotka on tallennettu muun muassa Turun Kaupunginkirjastoon mikrofilmeille. Ilmoitusten koon, kuvien, asettelun ja tekstin perusteella tehtiin imagon rakentamista koskevia johtopäätöksiä. Kuvilla, muodoilla, typografialla ja väreillä luodaan tunnistettavuutta sekä merkityksiä. Ilmoituksen asettelun ja tekstien avulla ilmoitukseen luodaan haluttu visuaalinen muoto ja sisältö, jotka luovat halutunlaisia mielikuvia.
Työpaikkailmoituksissa pankit pyrkivät antamaan itsestään kuvan yrityksenä, jossa vallitsee hyvä työilmapiiri. Halutaan viestittää menestyksestä ja alituisesta kehittymisestä mm. tietotekniikan saralla. Pankit seuraavat aikaansa ja parantavat suoritustaan alinomaa, mikä tekee niistä houkuttelevan työpaikan ja pankin.
Sanomalehdessä ilmestyvät työpaikkailmoitukset ovat muuttuneet tarkasteluajanjaksolla. Merkittävimpänä muutoksena tutkimuksen kannalta voidaan pitää työpaikkailmoittelun tarkoituksen muuttumista uuden työntekijän etsimisestä yrityksen näkyvillä olemiseen. Työpaikkailmoittelu sanomalehdessä on yksi yrityksen keino rakentaa imagoa, mutta sitä ei voida pitää imagon rakentamisen pääasiallisena keinona.
Yritysten yksi rekrytointikanava on työpaikkailmoittelu sanomalehdessä. Työpaikkailmoittelun perinteinen tehtävä on uusien työntekijöiden haku tiettyyn työtehtävään. Tämän lisäksi työpaikkailmoittelu sanomalehdessä voidaan nähdä osana yrityksen imagon rakentamista. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia työpaikkailmoittelun keinoja ja merkitystä yrityksen imagon rakentajana. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen suomalaiseen pankkiin ja niiden Helsingin Sanomien sunnuntainumeroissa vuosina 1989 ja 2008-2010 julkaisemien työpaikkailmoitusten analyysiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi imagon käsite ja sen kilpailevia käsitteitä. Imagoa rakennetaan tietoisesti organisaation omista tavoitteista lähtien. Rakentamisessa lähdetään liikkeelle siitä, mitä sidosryhmien halutaan ajattelevan organisaatiosta. Tutkimuksessa päädyttiin käyttämään käsitteitä imago ja imagon rakentaminen. Aineisto löytyi Helsingin Sanomista, jotka on tallennettu muun muassa Turun Kaupunginkirjastoon mikrofilmeille. Ilmoitusten koon, kuvien, asettelun ja tekstin perusteella tehtiin imagon rakentamista koskevia johtopäätöksiä. Kuvilla, muodoilla, typografialla ja väreillä luodaan tunnistettavuutta sekä merkityksiä. Ilmoituksen asettelun ja tekstien avulla ilmoitukseen luodaan haluttu visuaalinen muoto ja sisältö, jotka luovat halutunlaisia mielikuvia.
Työpaikkailmoituksissa pankit pyrkivät antamaan itsestään kuvan yrityksenä, jossa vallitsee hyvä työilmapiiri. Halutaan viestittää menestyksestä ja alituisesta kehittymisestä mm. tietotekniikan saralla. Pankit seuraavat aikaansa ja parantavat suoritustaan alinomaa, mikä tekee niistä houkuttelevan työpaikan ja pankin.
Sanomalehdessä ilmestyvät työpaikkailmoitukset ovat muuttuneet tarkasteluajanjaksolla. Merkittävimpänä muutoksena tutkimuksen kannalta voidaan pitää työpaikkailmoittelun tarkoituksen muuttumista uuden työntekijän etsimisestä yrityksen näkyvillä olemiseen. Työpaikkailmoittelu sanomalehdessä on yksi yrityksen keino rakentaa imagoa, mutta sitä ei voida pitää imagon rakentamisen pääasiallisena keinona.