Työhyvinvoinnin vaikutus organisaation sisäiseen työnantajakuvaan: case: Raute Oyj
Sjögren, Henna (2011)
Sjögren, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016412
Tiivistelmä
Tämä laadullinen opinnäytetyö tarkastelee henkilöstön työhyvinvointia ja sen vaikutusta case-yrityksen Raute Oyj:n sisäisen työnantajakuvan muodostumiseen. Henkilöstön työhyvinvointi vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisiksi heidän ajatukset työnantajastaan muokkautuvat.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys mukailee jo olemassa olevia työhyvinvoinnin, imagon ja mielikuvan teorioita. Kyseiset teoriat tukevat toinen toisiaan. Positiivisen työnantajakuvan muodostumista edesauttavat henkilöstön asenteet sekä halu yhteisen päämäärän tavoitteluun.
Empiirisessä osassa tutkitaan Rauten henkilöstön hyvinvoinnin nykytilaa, henkilöstön mielikuvaa Rautesta työnantajana sekä mahdollisia kehitysideoita työhyvinvoinnin ja sitä kautta työnantajakuvan kehittämiseen. Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään teemahaastatteluja, omia havaintoja sekä case yrityksen omia HR-mittareita.
Tulokset osoittavat, että työhyvinvoinnilla on merkittävä vaikutus organisaation työnantajakuvan muodostumiseen. Rauten työnantajakuvan voidaan todeta olevan pääasiassa positiivinen. Rauten henkilöstön vaihtelevat näkemykset hyvinvoinnista ja epävarmuus tulevasta kuitenkin heijastuvat sisäiseen yrityskuvaan. Ennakkoluulot ja negatiiviset asenteet ovat ajoittain korkealla, mutta välineet kehitystyöhön ovat olemassa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys mukailee jo olemassa olevia työhyvinvoinnin, imagon ja mielikuvan teorioita. Kyseiset teoriat tukevat toinen toisiaan. Positiivisen työnantajakuvan muodostumista edesauttavat henkilöstön asenteet sekä halu yhteisen päämäärän tavoitteluun.
Empiirisessä osassa tutkitaan Rauten henkilöstön hyvinvoinnin nykytilaa, henkilöstön mielikuvaa Rautesta työnantajana sekä mahdollisia kehitysideoita työhyvinvoinnin ja sitä kautta työnantajakuvan kehittämiseen. Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään teemahaastatteluja, omia havaintoja sekä case yrityksen omia HR-mittareita.
Tulokset osoittavat, että työhyvinvoinnilla on merkittävä vaikutus organisaation työnantajakuvan muodostumiseen. Rauten työnantajakuvan voidaan todeta olevan pääasiassa positiivinen. Rauten henkilöstön vaihtelevat näkemykset hyvinvoinnista ja epävarmuus tulevasta kuitenkin heijastuvat sisäiseen yrityskuvaan. Ennakkoluulot ja negatiiviset asenteet ovat ajoittain korkealla, mutta välineet kehitystyöhön ovat olemassa.