Franchisingyrittäjyys R-Kioskilla
Sillanpää, Jani (2011)
Sillanpää, Jani
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016393
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia R-kioskiyrittäjien mielipiteitä ja kokemuksia franchisingyrittäjänä toimimisesta. Tavoitteena on selvittää R-kioskiyrittäjyyden hyviä ja huonoja puolia kauppiaan näkökulmasta tarkasteltuna.
Kirjallisuusosassa käsitellään franchisingtoiminnan peruskäsitteitä ja franchisingtoimintaa Suomessa. Lisäksi selvitetään yrittäjyyden määritelmä, tutustutaan elämäntyyliyrittäjyyteen ja yrittäjän työssä jaksamiseen. Lähteinä on käytetty franchisingtoimintaan ja yrittäjyyteen liittyvää kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä Internet-julkaisuja.
Empiriaosuuden tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja toteutettiin henkilökohtaisesti teemahaastattelulomakkeen avulla. Tavoitteena oli saada viidestä seitsemään vastausta. Tutkimukseen vastasi viisi R-kioskikauppiasta. Tulokset analysoitiin ja koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Avointen kysymysten ansiosta jo viiden R-kioskiyrittäjän vastaukset riittävät antamaan tarpeeksi hyvän mielikuvan tämänhetkisestä tilanteesta.
Tuloksien perusteella voidaan todeta kauppiaiden olevan tyytymättömiä tämänhetkiseen tilanteeseen. Positiiviseksi puoleksi R-kioskiyrittäjyydessä nousi se, että R-kioski on tehty Suomessa hyvin tunnetuksi ja asiakkaat tietävät saavan-sa sieltä monipuolista palvelua. Tuloksista kävi myös ilmi, että huolestuttavan moni R-kioskiyrittäjä on aikeissa lopettaa kioskiyrittäjänä toimimisen. Kehitettäväksi asiaksi nousi se, miten kioskin ja ketjun yhteistyötä voitaisiin kehittää paremmaksi ja kuinka saada nykyiset R-kioskikauppiaat unohtamaan ajatus kioskitoiminnan lopettamisesta.
Kirjallisuusosassa käsitellään franchisingtoiminnan peruskäsitteitä ja franchisingtoimintaa Suomessa. Lisäksi selvitetään yrittäjyyden määritelmä, tutustutaan elämäntyyliyrittäjyyteen ja yrittäjän työssä jaksamiseen. Lähteinä on käytetty franchisingtoimintaan ja yrittäjyyteen liittyvää kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä Internet-julkaisuja.
Empiriaosuuden tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja toteutettiin henkilökohtaisesti teemahaastattelulomakkeen avulla. Tavoitteena oli saada viidestä seitsemään vastausta. Tutkimukseen vastasi viisi R-kioskikauppiasta. Tulokset analysoitiin ja koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Avointen kysymysten ansiosta jo viiden R-kioskiyrittäjän vastaukset riittävät antamaan tarpeeksi hyvän mielikuvan tämänhetkisestä tilanteesta.
Tuloksien perusteella voidaan todeta kauppiaiden olevan tyytymättömiä tämänhetkiseen tilanteeseen. Positiiviseksi puoleksi R-kioskiyrittäjyydessä nousi se, että R-kioski on tehty Suomessa hyvin tunnetuksi ja asiakkaat tietävät saavan-sa sieltä monipuolista palvelua. Tuloksista kävi myös ilmi, että huolestuttavan moni R-kioskiyrittäjä on aikeissa lopettaa kioskiyrittäjänä toimimisen. Kehitettäväksi asiaksi nousi se, miten kioskin ja ketjun yhteistyötä voitaisiin kehittää paremmaksi ja kuinka saada nykyiset R-kioskikauppiaat unohtamaan ajatus kioskitoiminnan lopettamisesta.