Sosiaalisen median muutoksien ennakointi Mielenrauha Koulutuspalvelut Oy:n markkinoinnissa
Cornér, Johanna (2011)
Cornér, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016380
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mielenrauha Koulutuspalvelut Oy:lle vuoden 2011 aikana. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantajayritys voi ennakoida sosiaalisen median muutoksia markkinoinnissaan.
Tulevaisuuden arvioiminen vaatii nykytilanteen kartoitusta ja tietoa sosiaalisen median muodoista ja siitä, miten sosiaalisen median palveluissa voi markkinoida. Sosiaalisessa mediassa markkinoiminen tarkoittaa yhteisöllisten kanavien hyödyntämistä internetissä yrityksen näkyvyyden ja myynnin lisäämiseksi. Sosiaalisesta mediasta käytetään myös nimitystä yhteisöllinen media, sillä sisältö on käyttäjien yhdessä luomaa. Sosiaalisen median palveluita ovat muun muassa erilaiset verkostoitumispalvelut ja blogit. Yhteisöllisen median tulevaisuus otettiin huomioon kuluttajien käyttäytymisen ja sosiaalisen median nykyisten muotojen kehityksen kannalta.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisin menetelmin. Empiiristä osaa varten tehtiin kilpailija-analyysi sekä haastateltiin neljää asiantuntijaa, joilta kysyttiin sosiaalisen median
tulevaisuudesta eri näkökulmista. Käsiteltäviksi otettiin kuluttajien käyttäytyminen sekä yhteisöllisen median kehitys ja uudet kanavat. Lisäksi tiedusteltiin sitä, miten toimeksiantajan kaltainen yritys voi käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan vastatakseen tuleviin muutoksiin. Tutkimuksessa otettiin myös selvää, mitä muutostarpeita organisaatioilla ylipäätään on yhteisöllisen median suhteen lähivuosina.
Opinnäytetyössä saatiin selville monipuolisia näkökulmia sosiaalisen median tulevaisuudesta. Päätavoitteeseen saatiin suuntaa-antava vastaus, sillä tutkimuksen tulokset ovat eri henkilöiden arvioita. Niihin ei voida täysin luottaa, kun yrityksen markkinointia yhteisöllisessä mediassa muutetaan. Tästä syystä pohdintaosuudessa toimeksiantajalle annettiin lähinnä vinkkejä siitä, miten sosiaalista mediaa kannattaa käyttää tutkimustuloksien perusteella. Arvioiden mukaan verkostoitumispalvelut Twitter ja LinkedIn kasvavat ja niiden käyttöä osana toimeksiantajan markkinointia suositellaan jatkossakin. Tutkimuksen perusteella viestinnän rooli korostuu suuresti seuraavina vuosina, joten sen lisääminen ja hajauttaminen eri kanaviin on tärkeää.
Tulevaisuuden arvioiminen vaatii nykytilanteen kartoitusta ja tietoa sosiaalisen median muodoista ja siitä, miten sosiaalisen median palveluissa voi markkinoida. Sosiaalisessa mediassa markkinoiminen tarkoittaa yhteisöllisten kanavien hyödyntämistä internetissä yrityksen näkyvyyden ja myynnin lisäämiseksi. Sosiaalisesta mediasta käytetään myös nimitystä yhteisöllinen media, sillä sisältö on käyttäjien yhdessä luomaa. Sosiaalisen median palveluita ovat muun muassa erilaiset verkostoitumispalvelut ja blogit. Yhteisöllisen median tulevaisuus otettiin huomioon kuluttajien käyttäytymisen ja sosiaalisen median nykyisten muotojen kehityksen kannalta.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisin menetelmin. Empiiristä osaa varten tehtiin kilpailija-analyysi sekä haastateltiin neljää asiantuntijaa, joilta kysyttiin sosiaalisen median
tulevaisuudesta eri näkökulmista. Käsiteltäviksi otettiin kuluttajien käyttäytyminen sekä yhteisöllisen median kehitys ja uudet kanavat. Lisäksi tiedusteltiin sitä, miten toimeksiantajan kaltainen yritys voi käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan vastatakseen tuleviin muutoksiin. Tutkimuksessa otettiin myös selvää, mitä muutostarpeita organisaatioilla ylipäätään on yhteisöllisen median suhteen lähivuosina.
Opinnäytetyössä saatiin selville monipuolisia näkökulmia sosiaalisen median tulevaisuudesta. Päätavoitteeseen saatiin suuntaa-antava vastaus, sillä tutkimuksen tulokset ovat eri henkilöiden arvioita. Niihin ei voida täysin luottaa, kun yrityksen markkinointia yhteisöllisessä mediassa muutetaan. Tästä syystä pohdintaosuudessa toimeksiantajalle annettiin lähinnä vinkkejä siitä, miten sosiaalista mediaa kannattaa käyttää tutkimustuloksien perusteella. Arvioiden mukaan verkostoitumispalvelut Twitter ja LinkedIn kasvavat ja niiden käyttöä osana toimeksiantajan markkinointia suositellaan jatkossakin. Tutkimuksen perusteella viestinnän rooli korostuu suuresti seuraavina vuosina, joten sen lisääminen ja hajauttaminen eri kanaviin on tärkeää.