Ensikotiperheen arjen hallinta : tukeminen palveluoppaan avulla
Nurmola, Petra (2011)
Nurmola, Petra
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916317
Tiivistelmä
Nurmola, Petra. Ensikotiperheen arjen hallinta. Tukeminen palveluoppaan avulla. Helsinki, syksy 2011, 56s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössäni käsittelen ensikotiperheiden arjen hallintaan liittyviä kysymyksiä ja kuvailen palveluoppaan laatimisprosessia. Opinnäytetyöni tavoitteena oli vauvaperheiden palveluja sisältävän oppaan avulla tukea ensikotiperheiden arjen hallintaa ja ennaltaehkäistä ongelmia.
Palveluoppaan laatimisen pohjaksi tein haastatteluselvityksen. Haastatteluilla minun oli tarkoitus selvittää Helsingin Ensikoti ry:n työntekijöiltä ja asiakkailta minkälaisia vauvaperheille tärkeitä palveluja asiakkaat tuntevat, mistä he tarvitsisivat lisää tietoa ja kuinka tietoa voisi perheille lisätä. Aineisto koostui kahden ensikodin työntekijän ja kahden asiakkaan teemahaastatteluista. Nauhoitin haastattelut, jonka jälkeen litteroin ne analyysia varten. Analysoin aineiston sisällönanalyysi-menetelmää käyttäen, hyödyntäen haastattelurungon teemoja.
Haastattelujen tulokset olivat, että ensikodin asiakasperheillä on usein hyvin vähäinen tietämys vauvaperheiden palveluista. Haastatteluissa esiin nousseet, tärkeiksi koetut palvelut, muodostivat rungon oppaaseen. Niitä olivat erityisesti harrastus- ja vapaa-ajan toiminta vauvaperheille, sekä terveys- ja sosiaalipalvelut. Palveluoppaan ulkomuodossa tuli ottaa huomioon selkeys, ajankohtaisuus ja selkokieleisyys. Suunnittelin ja toteutin oppaan itse. Ensikodin henkilökunta arvioi oppaan, jonka jälkeen muokkasin oppaan lopulliseen muotoonsa.
Asiasanat: perheet, elämänhallinta, arki, ensikodit, palvelut, oppaat
Opinnäytetyössäni käsittelen ensikotiperheiden arjen hallintaan liittyviä kysymyksiä ja kuvailen palveluoppaan laatimisprosessia. Opinnäytetyöni tavoitteena oli vauvaperheiden palveluja sisältävän oppaan avulla tukea ensikotiperheiden arjen hallintaa ja ennaltaehkäistä ongelmia.
Palveluoppaan laatimisen pohjaksi tein haastatteluselvityksen. Haastatteluilla minun oli tarkoitus selvittää Helsingin Ensikoti ry:n työntekijöiltä ja asiakkailta minkälaisia vauvaperheille tärkeitä palveluja asiakkaat tuntevat, mistä he tarvitsisivat lisää tietoa ja kuinka tietoa voisi perheille lisätä. Aineisto koostui kahden ensikodin työntekijän ja kahden asiakkaan teemahaastatteluista. Nauhoitin haastattelut, jonka jälkeen litteroin ne analyysia varten. Analysoin aineiston sisällönanalyysi-menetelmää käyttäen, hyödyntäen haastattelurungon teemoja.
Haastattelujen tulokset olivat, että ensikodin asiakasperheillä on usein hyvin vähäinen tietämys vauvaperheiden palveluista. Haastatteluissa esiin nousseet, tärkeiksi koetut palvelut, muodostivat rungon oppaaseen. Niitä olivat erityisesti harrastus- ja vapaa-ajan toiminta vauvaperheille, sekä terveys- ja sosiaalipalvelut. Palveluoppaan ulkomuodossa tuli ottaa huomioon selkeys, ajankohtaisuus ja selkokieleisyys. Suunnittelin ja toteutin oppaan itse. Ensikodin henkilökunta arvioi oppaan, jonka jälkeen muokkasin oppaan lopulliseen muotoonsa.
Asiasanat: perheet, elämänhallinta, arki, ensikodit, palvelut, oppaat