Opas uudelle työntekijälle
Myllykoski, Elina (2011)
Myllykoski, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uuden työntekijän opas X Oy:n palkka-osastolle. Oppaasta uusi työntekijä löytää tietoa työpaikan säännöistä ja käytännöistä kätevästi yhdestä paikasta. Aiemmin työpaikkaa koskevat tiedot olivat hajallaan useassa eri paikassa. Opas toimii myös perehdyttäjän apuvälineenä. Opasta koottaessa kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla vanhempien työntekijöiden kokemuksia heidän saamastaan perehdytyksestä. Kyselyn avulla voitiin esittää kehitysehdotuksia uuden työntekijän perehdyttämiseen ja lisätä puuttuvia tietoja oppaaseen. Toimeksiantajan jakaman materiaalin ja työntekijöille tehdyn kyselyn perusteella koottiin opas, joka on työpaikalla saatavissa sekä paperiversiona että sähköisessä muodossa.
Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 93,8. Tutkimuksen perusteella suurin osa työntekijöistä oli tyytyväinen saamaansa perehdytykseen. Palkanlaskennan ohjelmistojen käytössä kaivattaisiin kuitenkin enemmän perehdytystä. Työsuhdeasiat ja työympäristö oli perehdytyksessä käyty kattavimmin läpi. Lisäksi ajan puutetta perehdytyksessä pidettiin yhtenä ongelmana.
Perehdytykseen tulisi varata enemmän aikaa. Tämä voisi onnistua perehdytysvastuun jakamisella. Kesätyöntekijät voitaisiin perehdyttää työpaikan yleisiin asioihin samalla kertaa. Ohjelmistojen käyttöopastusta pitäisi lisätä ja ohjelmistojen tunnukset tulisi saada mahdollisimman nopeasti uuden työntekijän käyttöön. Näin työntekijä oppisi nopeammin uudet työtehtävät. Uuden työntekijän opasta tulisi päivittää tarpeen mukaan, jotta se palvelisi tarkoitustaan.
Tämä opinnäytetyö on luottamuksellinen, joten kaikkia työn tuloksia ei käydä julkisesti läpi.
Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 93,8. Tutkimuksen perusteella suurin osa työntekijöistä oli tyytyväinen saamaansa perehdytykseen. Palkanlaskennan ohjelmistojen käytössä kaivattaisiin kuitenkin enemmän perehdytystä. Työsuhdeasiat ja työympäristö oli perehdytyksessä käyty kattavimmin läpi. Lisäksi ajan puutetta perehdytyksessä pidettiin yhtenä ongelmana.
Perehdytykseen tulisi varata enemmän aikaa. Tämä voisi onnistua perehdytysvastuun jakamisella. Kesätyöntekijät voitaisiin perehdyttää työpaikan yleisiin asioihin samalla kertaa. Ohjelmistojen käyttöopastusta pitäisi lisätä ja ohjelmistojen tunnukset tulisi saada mahdollisimman nopeasti uuden työntekijän käyttöön. Näin työntekijä oppisi nopeammin uudet työtehtävät. Uuden työntekijän opasta tulisi päivittää tarpeen mukaan, jotta se palvelisi tarkoitustaan.
Tämä opinnäytetyö on luottamuksellinen, joten kaikkia työn tuloksia ei käydä julkisesti läpi.