Strategian toteutumisen seuranta Balanced Scorecardin avulla : Case: Salon Seudun Sanomat-konserni
Blom, Mirka (2011)
Blom, Mirka
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916276
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee strategialähtöistä liiketoimintaa ja Balanced Scorecardia sen apuvälineenä. Työn tavoitteena on määritellä Balanced Scorecardin näkökulmien avulla mittareita strategian toteuttamisen avuksi. Tutkimuksen case-osuudessa keskitytään Salon Seudun Sanomat-konsernin paikallislehtien strategiaan ja visioon ja niiden toteuttamiseen. Salon Seudun Sanomat-konserni vastaa TS-Yhtymän paikallislehtien kustantamisesta.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa selvitetään vision ja strategian merkitystä yritystoiminnassa. Luvussa tarkastellaan myös niiden muotoutumista Balanced Scorecardiksi eli tasapainotetuksi mittaristoksi strategiakartan ja toimintasuunnitelman avulla. Teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään Balanced Scorecardin perusteita. Teoriaosuuden lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutustutaan Salon Seudun Sanomat-konserniin valittujen näkökulmien pohjalta. Toimeksiantajan pyynnöstä julkaisusta on poistettu konsernin strategiaan liittyvää materiaalia. Empiirisen osuuden aineisto on hankittu teemahaastatteluilla ja tutkijan omalla havainnoinnilla.
Balanced Scorecardin teorian avulla saatiin määriteltyä Salon Seudun Sanomat-konsernille uusia mittareita ja kehitettyä jo olemassa olevia mittareita strategian tavoitteiden mukaisiksi. Näin strategian tavoitteiden toteutumista voidaan konkreettisesti seurata ja kehittää strategiaa edelleen. Tutkimuksessa todettiin, että strategian toteutumisen mittaaminen on tärkeää kaikilla osa-alueilla eikä vain taloudellisten tunnuslukujen osalta.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa selvitetään vision ja strategian merkitystä yritystoiminnassa. Luvussa tarkastellaan myös niiden muotoutumista Balanced Scorecardiksi eli tasapainotetuksi mittaristoksi strategiakartan ja toimintasuunnitelman avulla. Teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään Balanced Scorecardin perusteita. Teoriaosuuden lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutustutaan Salon Seudun Sanomat-konserniin valittujen näkökulmien pohjalta. Toimeksiantajan pyynnöstä julkaisusta on poistettu konsernin strategiaan liittyvää materiaalia. Empiirisen osuuden aineisto on hankittu teemahaastatteluilla ja tutkijan omalla havainnoinnilla.
Balanced Scorecardin teorian avulla saatiin määriteltyä Salon Seudun Sanomat-konsernille uusia mittareita ja kehitettyä jo olemassa olevia mittareita strategian tavoitteiden mukaisiksi. Näin strategian tavoitteiden toteutumista voidaan konkreettisesti seurata ja kehittää strategiaa edelleen. Tutkimuksessa todettiin, että strategian toteutumisen mittaaminen on tärkeää kaikilla osa-alueilla eikä vain taloudellisten tunnuslukujen osalta.