Kohti tiiviimpää ketjua? : case: kauppiassitoutuminen Stemma-ketjussa
Pernanen, Tiina (2011)
Pernanen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916271
Tiivistelmä
Kauppa on entistä ketjuuntuneempaa ja yleisen käsityksen mukaan tiukasti ketjujohdetut ketjut pärjäävät kilpailussa paremmin. Myös huonekalukauppa on pääosin keskittynyt yksiomisteisille ketjuille. Stemma Oy on kuitenkin itsenäisten kauppiaiden omistama kauppiasvetoinen ketju. Tämän työn tavoite on tuottaa Stemma-ketjuohjaukselle keinoja sitouttaa kauppiaat paremmin ketjuliiketoimintaan ja sitä kautta vahvistaa Stemma-ketjun asemaa kovassa kilpailussa markkinaosuuksista.
Tutkimuksen teoriaosassa määritellään ketjuliiketoimintamallit ja ketjun verkoston rakennevaihtoehdot sekä verrataan näiden mallien etuja ja haittoja. Vapaaehtoisen ketjuuntumisen prosessi (kuusi vaihetta) antaa pohjan Stemma-kauppiaille tehdylle kyselylle. Teoriaosuudessa sivutaan myös kauppiaan toimintavapautta, agenttiteoriaa ohjauksen välineenä sekä motivointia ja sitoutumista.
Työ toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena, jossa oli useita alacaseja. Työn ensimmäisessä empiriaosuudessa tehtiin Stemma-kauppiaille kysely, jolla pyrittiin selvittämään tärkeimmät syyt siihen, miksi he ovat ketjukauppiaita, mitä asioita he arvostavat nykyisin ja millä edellytyksillä he olisivat valmiita syventämään sitoutumistaan. Empirian toinen osuus koostui kolmen muun vapaaehtoisen ketjun ketjujohdon haastatteluista. Tällä benchmarking-osuudella pyrittiin selvittämään, miten muut ketjut ovat onnistuneet sitouttamaan ketjukauppiaansa. Aineisto kerättiin kesän – syksyn 2011 aikana.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Stemma-kauppiaat ovat varsin tyytyväisiä ketjujohdon tuottamiin palveluihin ja että he saattaisivat sitoutua ketjuun, esim. ketjumallistoon tiiviimminkin. Ilman kunnollisia työvälineitä ketjujohdon päätökset jäävät enemmänkin suosituksiksi. Tässä työssä nousi esille sellaisten sopimusten tarve, joissa ketjumaksut kerätään selkein perustein, joissa kauppiaat tietävät tarkkaan, mitä vastinetta he maksuilleen saavat ja että sopimuksiin liitetään sanktioita, joita myös tarvittaessa käytetään. Kaiken kaikkiaan aika voisi olla otollinen Stemma-ketjun tiivistymiselle, varsinkin kun kauppiaat luottavat ketjujohtoon, ovat avoimia uudistuksille ja näkevät markkinatilanteen tarjoavan uusia mahdollisuuksia.
Tutkimuksen teoriaosassa määritellään ketjuliiketoimintamallit ja ketjun verkoston rakennevaihtoehdot sekä verrataan näiden mallien etuja ja haittoja. Vapaaehtoisen ketjuuntumisen prosessi (kuusi vaihetta) antaa pohjan Stemma-kauppiaille tehdylle kyselylle. Teoriaosuudessa sivutaan myös kauppiaan toimintavapautta, agenttiteoriaa ohjauksen välineenä sekä motivointia ja sitoutumista.
Työ toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena, jossa oli useita alacaseja. Työn ensimmäisessä empiriaosuudessa tehtiin Stemma-kauppiaille kysely, jolla pyrittiin selvittämään tärkeimmät syyt siihen, miksi he ovat ketjukauppiaita, mitä asioita he arvostavat nykyisin ja millä edellytyksillä he olisivat valmiita syventämään sitoutumistaan. Empirian toinen osuus koostui kolmen muun vapaaehtoisen ketjun ketjujohdon haastatteluista. Tällä benchmarking-osuudella pyrittiin selvittämään, miten muut ketjut ovat onnistuneet sitouttamaan ketjukauppiaansa. Aineisto kerättiin kesän – syksyn 2011 aikana.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Stemma-kauppiaat ovat varsin tyytyväisiä ketjujohdon tuottamiin palveluihin ja että he saattaisivat sitoutua ketjuun, esim. ketjumallistoon tiiviimminkin. Ilman kunnollisia työvälineitä ketjujohdon päätökset jäävät enemmänkin suosituksiksi. Tässä työssä nousi esille sellaisten sopimusten tarve, joissa ketjumaksut kerätään selkein perustein, joissa kauppiaat tietävät tarkkaan, mitä vastinetta he maksuilleen saavat ja että sopimuksiin liitetään sanktioita, joita myös tarvittaessa käytetään. Kaiken kaikkiaan aika voisi olla otollinen Stemma-ketjun tiivistymiselle, varsinkin kun kauppiaat luottavat ketjujohtoon, ovat avoimia uudistuksille ja näkevät markkinatilanteen tarjoavan uusia mahdollisuuksia.