Selvitys Kivirannan koulun opetushenkilökunnan arjesta, yhteisöpedagogin työtehtävistä ja -mahdollisuuksista
Vähä, Mirva; Katajisalo, Sanna (2011)
Vähä, Mirva
Katajisalo, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916224
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Kivirannan koulun opetushenkilökunnan arkipäiväisiä tilanteita. Samalla selvitimme Kivirannan koulun ja yhteisöpedagogien yhteistyömahdollisuuksia sekä yhteisöpedagogin mahdollisia työtehtäviä kouluympäristössä.
Opinnäytetyössämme aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta. Kyselylomakkeessa oli puolistrukturoidun haastattelun piirteitä, koska kyselymme pääosiltaan koostui avoimista kysymyksistä ja kysymykset olivat kaikille vastaajille samat. Kyselymme kohderyhmänä olivat Kivirannan koulun opetushenkilökunnan jäsenet. Kyselylomakkeemme perustui laadullisen tutkimusmenetelmän teoriaan. Lisäksi hyödynsimme opinnäytetyössämme fenomenologista tutkimusstrategiaa ja sen teoriaa.
Opinnäytetyömme tilaajana toimi Humanistisen ammattikorkeakoulun Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hanke, jonka tavoitteena on tuottaa tietoa koulussa tehtävästä nuorisotyöstä huomioitavaksi alan koulutuksiin sekä nuorisotyön ja koulun yhteistyön mahdollisuuksista. Hankkeella kehitetään nuorisotyön toimintatapoja, työmuotoja ja uudenlaista työnkuvaa koulussa toimiville nuorisotyöntekijöille.
Opinnäytetyömme kautta selvisi Kivirannan koulun opetushenkilökunnan arkisia tilanteita ja niihin liittyviä toimijoita. Tätä kautta selvisi tilanteita, joissa yhteisöpedagogi voisi toimia kouluympäristössä. Selvityksessä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta millaisiin työtehtäviin yhteisöpedagogi voisi sijoittua Kivirannan koulussa. Lisäksi selvityksessä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta millaisia työn tavoitteita ja periaatteita yhteisöpedagogin työskentely kouluympäristössä vaatii.
Opinnäytetyömme tuo tunnettavuutta ammattinimikkeellemme ja viitoittaa tietä yhteisöpedagogeille alakouluympäristöön. Tätä kautta olemme tuottaneet uudenlaista tietoa Kivirannan koululle, ammattialallemme sekä Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hankkeelle. Lisäksi olemme tuottaneet uudenlaista tietoa alakoulussa tehtävälle nuorisotyölle Kivirannan koulun osalta. Opinnäytetyömme kautta tullutta uutta tietoa voidaan soveltaa myös muihin alakouluihin.
Opinnäytetyössämme aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta. Kyselylomakkeessa oli puolistrukturoidun haastattelun piirteitä, koska kyselymme pääosiltaan koostui avoimista kysymyksistä ja kysymykset olivat kaikille vastaajille samat. Kyselymme kohderyhmänä olivat Kivirannan koulun opetushenkilökunnan jäsenet. Kyselylomakkeemme perustui laadullisen tutkimusmenetelmän teoriaan. Lisäksi hyödynsimme opinnäytetyössämme fenomenologista tutkimusstrategiaa ja sen teoriaa.
Opinnäytetyömme tilaajana toimi Humanistisen ammattikorkeakoulun Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hanke, jonka tavoitteena on tuottaa tietoa koulussa tehtävästä nuorisotyöstä huomioitavaksi alan koulutuksiin sekä nuorisotyön ja koulun yhteistyön mahdollisuuksista. Hankkeella kehitetään nuorisotyön toimintatapoja, työmuotoja ja uudenlaista työnkuvaa koulussa toimiville nuorisotyöntekijöille.
Opinnäytetyömme kautta selvisi Kivirannan koulun opetushenkilökunnan arkisia tilanteita ja niihin liittyviä toimijoita. Tätä kautta selvisi tilanteita, joissa yhteisöpedagogi voisi toimia kouluympäristössä. Selvityksessä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta millaisiin työtehtäviin yhteisöpedagogi voisi sijoittua Kivirannan koulussa. Lisäksi selvityksessä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta millaisia työn tavoitteita ja periaatteita yhteisöpedagogin työskentely kouluympäristössä vaatii.
Opinnäytetyömme tuo tunnettavuutta ammattinimikkeellemme ja viitoittaa tietä yhteisöpedagogeille alakouluympäristöön. Tätä kautta olemme tuottaneet uudenlaista tietoa Kivirannan koululle, ammattialallemme sekä Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hankkeelle. Lisäksi olemme tuottaneet uudenlaista tietoa alakoulussa tehtävälle nuorisotyölle Kivirannan koulun osalta. Opinnäytetyömme kautta tullutta uutta tietoa voidaan soveltaa myös muihin alakouluihin.