Henkilöstön osaamiskartoitus tilitoimistossa
Nuutila, Julia (2011)
Nuutila, Julia
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916190
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa henkilöstön osaamiskartoitus toimeksiantajayritykselle, jossa työskentelee lähes sata työntekijää ja jolla on neljä toimipistettä. Osaamiskartoituksen avulla oli tarkoitus selvittää, mikä on toimeksiantajayrityksen henkilöstön osaamisen nykytila ja tarkastella henkilöstön osaamista yksilö-, toimipiste- ja yritystasolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös luoda toimiva malli kyselylomakkeelle tulevaisuudessa toteutettavaan osaamiskartoitukseen.
Teoriaosuuteen hankittiin tietoa perehtymällä kirjallisuuteen osaamisesta, osaamisen johtamisesta ja osaamisen kehittämisestä. Keskeisiä lähteitä olivat myös Erton Tilitoimistoja koskeva työehtosopimus sekä Taloushallintoliiton internetsivuilta löytyvä aineisto. Osaamiskartoituksen rakentumista käsiteltiin Hätösen mallin mukaisesti. Tutkimuksen aineisto kerättiin osaamisen arviointilomakkeella, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tämän avulla saatiin kerättyä niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tietoa tulosten analysointia varten.
Toimeksiantajayrityksen osaamista tutkittiin yritys- ja toimipistetasolla. Osaamiskartoituksen perusteella henkilöstön taidot olivat hyvällä tasolla yksilöllisen ja ammatillisen kehittämisen osaamisen alueilla. Henkilöstön osaaminen oli yleisesti ottaen hyvällä tasolla myös kirjanpitäjän ja palkanlaskijan helpoimmissa työtehtävissä, mutta vaativimpien työtehtävien kohdalla löytyi kehitystarpeita. Esimiehiä pyydettiin määrittämään tavoiteprofiilit viisi vuotta työtehtävissä työskennelle työntekijälle. Verrattaessa yrityksen osaamisen tasoa tavoiteprofiileihin havaittiin, että yrityksen osaaminen ei aivan yllä tavoitetasolle. Tulosten perusteella pyrittiin myös ennakoimaan eläköitymisen myötä yrityksestä poistuvaa osaamista seuraavan viiden vuoden aikana.
Osaamiskartoituksen avulla saatiin selville toimeksiantajayrityksen henkilöstön osaamisen nykytaso, jonka perusteella yrityksessä voidaan tehdä kehityssuunnitelmia osaamisen parantamiseksi jatkossa. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään myös yksilötasolla kehityskeskusteluissa, ja osaamiskartoitus on toimeksiantajayrityksessä osa laajempaa henkilöstön kehittämisprosessia.
Teoriaosuuteen hankittiin tietoa perehtymällä kirjallisuuteen osaamisesta, osaamisen johtamisesta ja osaamisen kehittämisestä. Keskeisiä lähteitä olivat myös Erton Tilitoimistoja koskeva työehtosopimus sekä Taloushallintoliiton internetsivuilta löytyvä aineisto. Osaamiskartoituksen rakentumista käsiteltiin Hätösen mallin mukaisesti. Tutkimuksen aineisto kerättiin osaamisen arviointilomakkeella, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tämän avulla saatiin kerättyä niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tietoa tulosten analysointia varten.
Toimeksiantajayrityksen osaamista tutkittiin yritys- ja toimipistetasolla. Osaamiskartoituksen perusteella henkilöstön taidot olivat hyvällä tasolla yksilöllisen ja ammatillisen kehittämisen osaamisen alueilla. Henkilöstön osaaminen oli yleisesti ottaen hyvällä tasolla myös kirjanpitäjän ja palkanlaskijan helpoimmissa työtehtävissä, mutta vaativimpien työtehtävien kohdalla löytyi kehitystarpeita. Esimiehiä pyydettiin määrittämään tavoiteprofiilit viisi vuotta työtehtävissä työskennelle työntekijälle. Verrattaessa yrityksen osaamisen tasoa tavoiteprofiileihin havaittiin, että yrityksen osaaminen ei aivan yllä tavoitetasolle. Tulosten perusteella pyrittiin myös ennakoimaan eläköitymisen myötä yrityksestä poistuvaa osaamista seuraavan viiden vuoden aikana.
Osaamiskartoituksen avulla saatiin selville toimeksiantajayrityksen henkilöstön osaamisen nykytaso, jonka perusteella yrityksessä voidaan tehdä kehityssuunnitelmia osaamisen parantamiseksi jatkossa. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään myös yksilötasolla kehityskeskusteluissa, ja osaamiskartoitus on toimeksiantajayrityksessä osa laajempaa henkilöstön kehittämisprosessia.