Opettavainen animaatio mediakasvatuksen välineenä
Väistö, Liisa (2011)
Väistö, Liisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916137
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään opettavaista animaatiota osana mediakasvatusta. Produktiivinen työ on varhaiskasvatusikäisille lapsille suunnattu pala-animaatio, jossa opetellaan digitaalikameran käytön perusteita. Produktiivisen työn on tilannut Saimaan Mediakeskus, ja se on toteutettu Molla-hankkeeseen, joka on varhaiskasvatukselle suunnattu mediapaja-hanke.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa käsitellään lyhyesti animaation historiaa sekä erilaisia yleisimpiä tekniikoita. Mediakasvatusta käsitellään omassa luvussaan, jonka jälkeen tuodaan esiin muutamia esimerkkejä opettavaisista animaatioista. Esimerkkianimaatioiksi on valittu suomalaisia pala-animaatioita. Lopuksi käydään läpi produktiivisen työn ennakkosuunnittelua, toteutusta ja jälkityön vaiheita.
Tämä työ pyrkii tuomaan esiin animaation mahdollisuuksia mediakasvatuksen välineenä. Animaation tekeminen itse tarjoaa mahdollisuuksia itsensä ilmaisuun ja ryhmätyöskentelyn harjoitteluun, eikä vaadi kalliita laitteita tai ammattimaista teknistä osaamista. Animaatioiden katsominen taas auttaa lasta jäsentelemään tunteitaan ja käsittelemään esimerkiksi pelottavalta tuntuvia asioita. Produktiivisessa työssä on pyritty huomioimaan kohderyhmän ikä ja taidot sekä esittämään opetettava asia innostavasti ja mieleenpainuvasti.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa käsitellään lyhyesti animaation historiaa sekä erilaisia yleisimpiä tekniikoita. Mediakasvatusta käsitellään omassa luvussaan, jonka jälkeen tuodaan esiin muutamia esimerkkejä opettavaisista animaatioista. Esimerkkianimaatioiksi on valittu suomalaisia pala-animaatioita. Lopuksi käydään läpi produktiivisen työn ennakkosuunnittelua, toteutusta ja jälkityön vaiheita.
Tämä työ pyrkii tuomaan esiin animaation mahdollisuuksia mediakasvatuksen välineenä. Animaation tekeminen itse tarjoaa mahdollisuuksia itsensä ilmaisuun ja ryhmätyöskentelyn harjoitteluun, eikä vaadi kalliita laitteita tai ammattimaista teknistä osaamista. Animaatioiden katsominen taas auttaa lasta jäsentelemään tunteitaan ja käsittelemään esimerkiksi pelottavalta tuntuvia asioita. Produktiivisessa työssä on pyritty huomioimaan kohderyhmän ikä ja taidot sekä esittämään opetettava asia innostavasti ja mieleenpainuvasti.