Kokemuksia asiakaslähtöisyydestä totetutumisesta terveydenhuollossa omaishoitajien kertomana
Penttinen, Kristiina; Noponen, Piia (2011)
Penttinen, Kristiina
Noponen, Piia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916094
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä selvitettiin, mitä on asiakaslähtöisyys ja miten se tulee esiin omaishoidossa.
Kohderyhmänä olivat aivohalvaukseen sairastuneiden omaishoitajat.Opinnäytetyön toimeksiantaja on Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry.Yhdistys on mukana VALOT-hankkeessa (2009–2013), jossa kehitetään asiakaslähtöinen omaishoitajien ohjausmalli terveydenhuoltoon.
Toimeksiantaja oli koonnut haastateltavat Mikkelin terveydenhuollon yksiköistä.Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahdesta omaishoitajien ryhmästä, jossa kummassakin ryhmässä oli viisi henkilöä vastaamassa kysymyksiin.
Toimeksiantaja suoritti haastattelut, jotka nauhoitettiin keväällä 2010. Haastattelut litteroitiin ja tämä aineisto käytiin läpi sisällön analyysimenetelmällä. Kirjallisuuden perusteella avasimme opinnäytetyössämme pääkäsitteitä asiakaslähtöisyys, omaishoito ja omaishoitajat.
Opinnäytetyön aineistossa kuvattiin omaishoitajien kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisesta Mikkelin terveydenhuollossa. Haastateltavilla oli erilaisia kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisessa terveydenhuollossa. Suurin osa omaishoitajista koki tiedonsaannin riittäväksi, mutta muutama omaishoitaja oli kokenut tiedon saannin riittämättömäksi. Haastatellut omaishoitajat kertoivat millaista tietoa he olivat saaneet aivohalvauksesta, sairauteen liittyvistä asioista tai omaishoidosta. Haastattelussa ilmeni myös, millaista hoitoa sairastuneet olivat saaneet ja kuinka omaishoitajien asiakaslähtöisyys sairastuneen rinnalla huomioitiin.
Haastateltavien vähyyden vuoksi opinnäytetyön tuloksista ei voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä.Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyöstämme saatavaa tietoa kehittäessään asiakaslähtöisyyttä terveydenhuoltoon.
Kohderyhmänä olivat aivohalvaukseen sairastuneiden omaishoitajat.Opinnäytetyön toimeksiantaja on Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry.Yhdistys on mukana VALOT-hankkeessa (2009–2013), jossa kehitetään asiakaslähtöinen omaishoitajien ohjausmalli terveydenhuoltoon.
Toimeksiantaja oli koonnut haastateltavat Mikkelin terveydenhuollon yksiköistä.Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahdesta omaishoitajien ryhmästä, jossa kummassakin ryhmässä oli viisi henkilöä vastaamassa kysymyksiin.
Toimeksiantaja suoritti haastattelut, jotka nauhoitettiin keväällä 2010. Haastattelut litteroitiin ja tämä aineisto käytiin läpi sisällön analyysimenetelmällä. Kirjallisuuden perusteella avasimme opinnäytetyössämme pääkäsitteitä asiakaslähtöisyys, omaishoito ja omaishoitajat.
Opinnäytetyön aineistossa kuvattiin omaishoitajien kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisesta Mikkelin terveydenhuollossa. Haastateltavilla oli erilaisia kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisessa terveydenhuollossa. Suurin osa omaishoitajista koki tiedonsaannin riittäväksi, mutta muutama omaishoitaja oli kokenut tiedon saannin riittämättömäksi. Haastatellut omaishoitajat kertoivat millaista tietoa he olivat saaneet aivohalvauksesta, sairauteen liittyvistä asioista tai omaishoidosta. Haastattelussa ilmeni myös, millaista hoitoa sairastuneet olivat saaneet ja kuinka omaishoitajien asiakaslähtöisyys sairastuneen rinnalla huomioitiin.
Haastateltavien vähyyden vuoksi opinnäytetyön tuloksista ei voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä.Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyöstämme saatavaa tietoa kehittäessään asiakaslähtöisyyttä terveydenhuoltoon.