Aikuisten oppisopimuskoulutus ja henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa : case MJK-instituutti
Isotalo, Eija (2011)
Isotalo, Eija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916092
Tiivistelmä
Oppisopimuskoulutus on viimeisten vuosien aikana muuttunut yhä enemmän aikuisten koulutusmuodoksi. Tähän antoi mahdollisuuden vuoden 1993 lakimuutos, jossa oppisopimuskoulutuksesta poistettiin yläikäraja kokonaan. Samoihin aikoihin luotiin uusi tutkintojärjestelmä, aikuisten näyttötutkinnot, ja oppisopimuslakiin tehtiin sellaiset muutokset, että myös näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta ja tutkintoja oli mahdollisuus suorittaa oppisopimuskoulutuksena.
Oppisopimusten määrät kasvoivat vuosina 2005–2008 ammatillisessa peruskoulutuksessa noin 10 000 opiskelijalla joka aiheutti sen, että Opetushallitus lähti tarkastelemaan oppisopimuskoulutuksen toteuttamista. Tarkastuksien yhteydessä Opetushallitus huomasi, että koulutuksen järjestäjillä oli erittäin vaihtelevia käytäntöjä oppisopimuskoulutuksen henkilökohtaistamisessa sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksessa. Seurauksena tästä Opetushallitus kokosi yhdessä Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien yhdistyksen ja työelämän järjestöjen kanssa työryhmän, jonka loppuraportti Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen –raportti julkaistiin 4.3.2011. Raportista ilmenevät työryhmän laatu- ja kehittämisehdotukset oppisopimuskoulutuksen järjestämiseksi.
MJK-koulutuskeskus ry on koulutuksen järjestäjä, jonka ylläpitämä oppilaitos MJK-instituutti toteuttaa oppisopimuskoulutuksena aikuisten näyttötutkintoja yhteiskuntatieteiden, kaupan ja hallinnon alalla. MJK-koulutuskeskus ry:llä on useiden tutkintojen järjestämissopimukset, mikä mahdollistaa myös tutkintojen järjestämisen. MJK-koulutuskeskus ry vastaa siis oppisopimuskoulutuksen järjestämisestä, tutkinnon järjestämisestä sekä tietopuolisen koulutuksen järjestämisestä.
Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen –raportin ja yleisen oppisopimuskoulutukseen liittyvän lainsäädännön pohjalta lähdin tarkastelemaan MJK-instituutin oppisopimuskäytäntöjä aikuisten näyttötutkintojen toteuttamisessa. Pääpaino tarkastelussa oli nimenomaan henkilökohtaistaminen ja työssä oppiminen. Raportin laatukriteereistä poimin tärkeimmäksi katsomani laatukriteerit, joiden pohjalta lähdin kehittämään MJK-instituutin toimintatapoja laadukkaan oppisopimuskoulutuksen toteuttamiseksi.
Oppisopimusten määrät kasvoivat vuosina 2005–2008 ammatillisessa peruskoulutuksessa noin 10 000 opiskelijalla joka aiheutti sen, että Opetushallitus lähti tarkastelemaan oppisopimuskoulutuksen toteuttamista. Tarkastuksien yhteydessä Opetushallitus huomasi, että koulutuksen järjestäjillä oli erittäin vaihtelevia käytäntöjä oppisopimuskoulutuksen henkilökohtaistamisessa sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksessa. Seurauksena tästä Opetushallitus kokosi yhdessä Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien yhdistyksen ja työelämän järjestöjen kanssa työryhmän, jonka loppuraportti Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen –raportti julkaistiin 4.3.2011. Raportista ilmenevät työryhmän laatu- ja kehittämisehdotukset oppisopimuskoulutuksen järjestämiseksi.
MJK-koulutuskeskus ry on koulutuksen järjestäjä, jonka ylläpitämä oppilaitos MJK-instituutti toteuttaa oppisopimuskoulutuksena aikuisten näyttötutkintoja yhteiskuntatieteiden, kaupan ja hallinnon alalla. MJK-koulutuskeskus ry:llä on useiden tutkintojen järjestämissopimukset, mikä mahdollistaa myös tutkintojen järjestämisen. MJK-koulutuskeskus ry vastaa siis oppisopimuskoulutuksen järjestämisestä, tutkinnon järjestämisestä sekä tietopuolisen koulutuksen järjestämisestä.
Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen –raportin ja yleisen oppisopimuskoulutukseen liittyvän lainsäädännön pohjalta lähdin tarkastelemaan MJK-instituutin oppisopimuskäytäntöjä aikuisten näyttötutkintojen toteuttamisessa. Pääpaino tarkastelussa oli nimenomaan henkilökohtaistaminen ja työssä oppiminen. Raportin laatukriteereistä poimin tärkeimmäksi katsomani laatukriteerit, joiden pohjalta lähdin kehittämään MJK-instituutin toimintatapoja laadukkaan oppisopimuskoulutuksen toteuttamiseksi.