Nuorten taloustietämyksen lisääminen pankin ja koulun yhteistyön avulla
Jaakkola, Taija (2011)
Jaakkola, Taija
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816078
Tiivistelmä
Taloustietämys on jokaista ihmistä koskettava asia. Nykypäivänä nuorten oman talouden hallinta on entistä haastavampaa. Rahasta on tullut monille abstrakti käsite verkko- ja mobiilipalveluiden lisääntyessä. Suurin rooli talouskasvatuksessa on vanhemmilla, mutta koulun ja pankin roolit ovat myös tärkeitä.
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Vammalan Seudun Osuuspankille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Vammalan Seudun Osuuspankki voisi olla mukana kehittämässä ja jakamassa taloustietämystä nuorille ja mitä tietoa nuoret haluaisivat pankilta saada. Tavoitteena on myös selvittää, miten Vammalan Seudun Osuuspankki voisi kehittää yhteistyötään paikallisten oppilaitosten, kuten lähiseudun lukioiden kanssa, ja mitä tämä yhteistyö tulisi sisältämään. Näiden selvitysten ja tämän opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus tehdä Vammalan Seudun Osuuspankille selkeä suunnitelma oppilas- ja oppilaitosyhteistyön sisällöstä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu nuorten oman talouden hallintaan liittyvistä asioista, kuten kulutuskäyttäytymisestä, säästämisestä, sijoittamisesta, lainoista ja nuorten heikentynyttä taloustietämystä koskevista tutkimuksista. Näitä asioita käsitellään juuri nuorten näkökulmasta ja otetaan huomioon esimerkiksi alaikäisiin kohdistuvat rajoitukset.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena ja kahtena haastatteluna. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyohjelmaa hyödyntäen ja se lähetettiin Wilma-oppimisympäristön kautta kaikille Sastamalan seudun lukioille. Vastauksia tuli yhteensä 46 kappaletta ja ne purettiin hyödyntäen Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Haastattelut tehtiin pankin toimitusjohtajalle ja nuorisovastaavalle.
Tulokset osoittavat, että lähes jokainen lukiolainen oppii omasta taloudesta ja raha-asioista koulussa. Suosituin taloustietämyksen lähde ovat kuitenkin omat vanhemmat. Nuoret ovatkin kiinnostuneita oppimaan omasta taloudesta lisää koulussa ja suosituin tapa oppia on vierailevan asiantuntijan luennot. Nämä luennot sisältäisivät tietoa verotuksesta, rahankäytöstä, säästämisestä, sijoittamisesta ja vakuutuksista. Tutkimustuloksia pystytään hyödyntämään, kun rakennetaan yhteistyösuunnitelmaa.
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Vammalan Seudun Osuuspankille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Vammalan Seudun Osuuspankki voisi olla mukana kehittämässä ja jakamassa taloustietämystä nuorille ja mitä tietoa nuoret haluaisivat pankilta saada. Tavoitteena on myös selvittää, miten Vammalan Seudun Osuuspankki voisi kehittää yhteistyötään paikallisten oppilaitosten, kuten lähiseudun lukioiden kanssa, ja mitä tämä yhteistyö tulisi sisältämään. Näiden selvitysten ja tämän opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus tehdä Vammalan Seudun Osuuspankille selkeä suunnitelma oppilas- ja oppilaitosyhteistyön sisällöstä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu nuorten oman talouden hallintaan liittyvistä asioista, kuten kulutuskäyttäytymisestä, säästämisestä, sijoittamisesta, lainoista ja nuorten heikentynyttä taloustietämystä koskevista tutkimuksista. Näitä asioita käsitellään juuri nuorten näkökulmasta ja otetaan huomioon esimerkiksi alaikäisiin kohdistuvat rajoitukset.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena ja kahtena haastatteluna. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyohjelmaa hyödyntäen ja se lähetettiin Wilma-oppimisympäristön kautta kaikille Sastamalan seudun lukioille. Vastauksia tuli yhteensä 46 kappaletta ja ne purettiin hyödyntäen Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Haastattelut tehtiin pankin toimitusjohtajalle ja nuorisovastaavalle.
Tulokset osoittavat, että lähes jokainen lukiolainen oppii omasta taloudesta ja raha-asioista koulussa. Suosituin taloustietämyksen lähde ovat kuitenkin omat vanhemmat. Nuoret ovatkin kiinnostuneita oppimaan omasta taloudesta lisää koulussa ja suosituin tapa oppia on vierailevan asiantuntijan luennot. Nämä luennot sisältäisivät tietoa verotuksesta, rahankäytöstä, säästämisestä, sijoittamisesta ja vakuutuksista. Tutkimustuloksia pystytään hyödyntämään, kun rakennetaan yhteistyösuunnitelmaa.