"Yksin taas hän välitunnilla seisoo, niin yksin pois leikeistä toisten..." lapsen sosiaalisten taitojen tukeminen työvälineenä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn
Arbelius, Satu; Eteläpää, Johanna (2011)
Arbelius, Satu
Eteläpää, Johanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816045
Tiivistelmä
Koulukiusaamisen ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen on yksi iso tulevaisuuden haaste kouluterveydenhoitajan työssä. Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli Savitaipaleen kivikoulun 1-2-luokan oppilaiden yhteistoiminnan edistäminen ja sosiaalisten käytösmallien sekä toimintatapojen ohjaaminen, jotta he saisivat kykyjä ja ymmärrystä muiden tasavertaiseen kohteluun. Tarkoituksena oli tuoda vaihtoehtoisia toimintatapoja kouluterveydenhoitajille koulukiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Työssä korostettiin varhaisen puuttumisen ja yhteisöllisyyden tukemisen tärkeyttä alaluokilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään 7-9 vuotiaan alakoululaisen fyysistä, psyykkistä sekä sosiaalista kehitystä, ryhmätoimintaa, koulukiusaamista ilmiönä, koulukiusaamisen vaikutuksia, terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä koulumaailmassa sekä kouluterveydenhoitajan roolia. Toiminnallisen osuuden raportointi sisältää teemapäivän suunnitelman, toteutuksen, terveydenhoitajalta ja lapsilta saadun arvioinnin sekä itsearvioinnin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kolmena teemapäivänä Savitaipaleen Kivikoululla 1-2 luokan oppilaille kevään 2011 aikana. Sama ohjelma toteutettiin jokaiselle kolmelle luokalle eri päivinä. Päivän ohjelma oli suunniteltu kohderyhmän ikätaso huomioon ottaen.
Kouluterveydenhoitaja on mukana tukemassa lapsen kehitystä koulun alkamisesta lähtien. Hän toimii lapsen terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä ja seuraajana. Sen vuoksi on tärkeää tuoda toiminnan kautta terveydenhoitajaa tutuksi oppilaille heidän omassa toimintaympäristössään eli luokassa. Teemapäivä osoittautui onnistuneeksi tavaksi toteuttaa luonnollisen tekemisen kautta oppilaisiin ja heidän ryhmäänsä tutustumista ja samalla tarkkailua. Näin terveydenhoitaja tulee oppilaille tutuksi ja on oppilaille helpommin lähestyttävä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään 7-9 vuotiaan alakoululaisen fyysistä, psyykkistä sekä sosiaalista kehitystä, ryhmätoimintaa, koulukiusaamista ilmiönä, koulukiusaamisen vaikutuksia, terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä koulumaailmassa sekä kouluterveydenhoitajan roolia. Toiminnallisen osuuden raportointi sisältää teemapäivän suunnitelman, toteutuksen, terveydenhoitajalta ja lapsilta saadun arvioinnin sekä itsearvioinnin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kolmena teemapäivänä Savitaipaleen Kivikoululla 1-2 luokan oppilaille kevään 2011 aikana. Sama ohjelma toteutettiin jokaiselle kolmelle luokalle eri päivinä. Päivän ohjelma oli suunniteltu kohderyhmän ikätaso huomioon ottaen.
Kouluterveydenhoitaja on mukana tukemassa lapsen kehitystä koulun alkamisesta lähtien. Hän toimii lapsen terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä ja seuraajana. Sen vuoksi on tärkeää tuoda toiminnan kautta terveydenhoitajaa tutuksi oppilaille heidän omassa toimintaympäristössään eli luokassa. Teemapäivä osoittautui onnistuneeksi tavaksi toteuttaa luonnollisen tekemisen kautta oppilaisiin ja heidän ryhmäänsä tutustumista ja samalla tarkkailua. Näin terveydenhoitaja tulee oppilaille tutuksi ja on oppilaille helpommin lähestyttävä.