”MÄ SAIN LOPARIT TYÖKKÄRISTÄ” : TYÖVOIMAN PALVELUKESKUKSESTA PALAUTETTUJEN ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA SOSIAALIASEMAN TYÖSTÄ
Nevala, Mirja; Viskari-Lojamo, Anri (2011)
Nevala, Mirja
Viskari-Lojamo, Anri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816043
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Viskari-Lojamo. Anri ja Mirja Nevala.
"Mä sain loparit työkkäristä" : työvoiman palvelukeskuksesta palautettujen asiakkaiden kokemuksia sosiaaliaseman työstä. 83 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (YAMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa eräästä sosiaaliaseman asiakas-ryhmästä heidän kanssaan työskentelyn tueksi jatkossa. Tutkimuksen lähtökoh-tana oli omasta työympäristöstä ja työtehtävistä noussut kiinnostus. Tutkimuk-sen tarkoituksena oli selvittää mitä millaisia kokemuksia ja mitä toiveita työvoi-manpalvelukeskuksesta sosiaaliasemalle palautetuilla asiakkailla oli sosiaa-liasemalla tehtävälle työlle. Tutkimuksen keskiössä on asiakkaiden näkökulma ja tavoitteena oli saada tietoa, joka helpottaisi tämän asiakasryhmän kanssa työskentelyä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä ovat työttömyys, pitkäaikaistyöttö-myys, aktiivinen sosiaalipolitiikka, voimaantuminen ja päihderiippuvuus. Lisäksi tuodaan esiin tietoa tutkimusympäristöstä sekä keskeisistä käsitteistä. Näitä ovat työvoiman palvelukeskus, toimeentulotuki sekä sosiaalityö sosiaaliasemal-la. Tutkimusaineistona olivat työvoiman palvelukeskuksesta sosiaaliasemalle palautettujen asiakkaiden loppuarviot työvoiman palvelukeskuksesta sekä haas-tatteluista saatu tieto. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja ne analy-soitiin narratiivisella menetelmällä muodostamalla haastatteluista viisi erilaista tarinaa. Tarinat jaettiin vielä kahteen ryhmään positiivisten ja huolta herättävien tulkintojen perusteella.
Tutkimus tuotti tietoa työvoiman palvelukeskuksesta sosiaaliasemalle palautu-neiden asiakkaiden omista toiveista liittyen sosiaaliasemalla tehtävään työhön. Vaikka tapaamiset sosiaaliasemalla koettiin hyviksi, niitä oli kuitenkin ollut mel-ko vähän. Suurin osa haastateltavien kanssa tehdystä työstä koski toimeentulo-tuen myöntämistä ja siihen liittyviä asioita. Suunnitelmallista sosiaalityötä oli tehty ainoastaan yhden asiakkaan kohdalla.
Työvoiman palvelukeskuksesta palautuneiden asiakkaiden kanssa tehtävää työtä voitaisiin kehittää siten, että heille olisi sosiaaliasemalla oma työntekijä ja asiakkaille voisi olla omaa ryhmätoimintaa. Asiakkaat hyötyvät suunnitelmalli-sesta työstä saman työntekijän kanssa. Myös työvoimanpalvelukeskuksen ja sosiaaliaseman välistä työtä tulisi kehittää jo asiakkaan työvoimanpalvelukes-kuksen asiakkuuden aikana asiakkaiden syrjäytymisen estämiseksi. Kansalais-palkka on myös vaihtoehto joidenkin asiakkaiden kohdalla. Tällöin asiakkaat saisivat saman rahan kuukausittain vailla velvoitteita.
Asiasanat: työttömyys, pitkäaikaistyöttömyys, syrjäytyminen, päihdeongelmat, voimaantuminen, sosiaalityö, sosiaalihuolto, työvoiman palvelukeskukset, yhteistyö
Viskari-Lojamo. Anri ja Mirja Nevala.
"Mä sain loparit työkkäristä" : työvoiman palvelukeskuksesta palautettujen asiakkaiden kokemuksia sosiaaliaseman työstä. 83 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (YAMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa eräästä sosiaaliaseman asiakas-ryhmästä heidän kanssaan työskentelyn tueksi jatkossa. Tutkimuksen lähtökoh-tana oli omasta työympäristöstä ja työtehtävistä noussut kiinnostus. Tutkimuk-sen tarkoituksena oli selvittää mitä millaisia kokemuksia ja mitä toiveita työvoi-manpalvelukeskuksesta sosiaaliasemalle palautetuilla asiakkailla oli sosiaa-liasemalla tehtävälle työlle. Tutkimuksen keskiössä on asiakkaiden näkökulma ja tavoitteena oli saada tietoa, joka helpottaisi tämän asiakasryhmän kanssa työskentelyä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä ovat työttömyys, pitkäaikaistyöttö-myys, aktiivinen sosiaalipolitiikka, voimaantuminen ja päihderiippuvuus. Lisäksi tuodaan esiin tietoa tutkimusympäristöstä sekä keskeisistä käsitteistä. Näitä ovat työvoiman palvelukeskus, toimeentulotuki sekä sosiaalityö sosiaaliasemal-la. Tutkimusaineistona olivat työvoiman palvelukeskuksesta sosiaaliasemalle palautettujen asiakkaiden loppuarviot työvoiman palvelukeskuksesta sekä haas-tatteluista saatu tieto. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja ne analy-soitiin narratiivisella menetelmällä muodostamalla haastatteluista viisi erilaista tarinaa. Tarinat jaettiin vielä kahteen ryhmään positiivisten ja huolta herättävien tulkintojen perusteella.
Tutkimus tuotti tietoa työvoiman palvelukeskuksesta sosiaaliasemalle palautu-neiden asiakkaiden omista toiveista liittyen sosiaaliasemalla tehtävään työhön. Vaikka tapaamiset sosiaaliasemalla koettiin hyviksi, niitä oli kuitenkin ollut mel-ko vähän. Suurin osa haastateltavien kanssa tehdystä työstä koski toimeentulo-tuen myöntämistä ja siihen liittyviä asioita. Suunnitelmallista sosiaalityötä oli tehty ainoastaan yhden asiakkaan kohdalla.
Työvoiman palvelukeskuksesta palautuneiden asiakkaiden kanssa tehtävää työtä voitaisiin kehittää siten, että heille olisi sosiaaliasemalla oma työntekijä ja asiakkaille voisi olla omaa ryhmätoimintaa. Asiakkaat hyötyvät suunnitelmalli-sesta työstä saman työntekijän kanssa. Myös työvoimanpalvelukeskuksen ja sosiaaliaseman välistä työtä tulisi kehittää jo asiakkaan työvoimanpalvelukes-kuksen asiakkuuden aikana asiakkaiden syrjäytymisen estämiseksi. Kansalais-palkka on myös vaihtoehto joidenkin asiakkaiden kohdalla. Tällöin asiakkaat saisivat saman rahan kuukausittain vailla velvoitteita.
Asiasanat: työttömyys, pitkäaikaistyöttömyys, syrjäytyminen, päihdeongelmat, voimaantuminen, sosiaalityö, sosiaalihuolto, työvoiman palvelukeskukset, yhteistyö