Verkkokaupan perustamissuunnitelma : TopData
Siuvatti, Teemu (2011)
Lataukset:
Siuvatti, Teemu
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816033
Tiivistelmä
Siuvatti, Teemu. 2011. Verkkokaupan perustamissuunnitelma - TopData. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 41. 1 liite.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan tavoitteiden mukaisesti. Molemmissa osissa käsitellään uutta tietotekniikkaa ja kuluttajaelektronikkaa myyvää verkkokauppaa, TopDataa. TopData toimii aloittaessaan Suomen ja Ruotsin markkinoilla ja sen kotipaikka on Tornio. Ensimmäinen tavoite on tutkia uuden verkkokaupan eli TopDatan perustamiseen vaadittavia liiketaloudellisia seikkoja ja valmiuksia. Toinen tavoite on tutkia TopDatan tärkeimpiä kilpailijoita ja niiden hyödyntämiä kilpailukeinoja. Verkkokaupan perustamiseen vaadittavat liiketaloudelliset seikat tuodaan esille teoriatietoa aukikirjoittavassa verkkokaupan perustamissuunnitelmassa. Toiseen tavoitteeseen vastaa markkina-analyysi, joka käsittelee kilpailijoita ja niiden kilpailukeinoja. Markkina-analyysissa selvitetään ensiksi mitkä ovat TopDatan tärkeimmät kilpailijat ja seuraavaksi kvantitatiivisella tutkimuksella mitkä kilpailutekijät ovat vaikuttaneet tärkeimpien kilpailijoiden menestymiseen.
Verkkokaupan perustamissuunnitelmassa ilmenee että TopDatan perustamiseen on nyt otollinen markkinatilanne, koska verkkokaupan määrä kasvaa edelleen ja verkko-ostamisesta on tulossa yhä arkipäiväisempää. Verkkokauppatoiminnan aloittamisessa on otettava huomioon lukuisia asioita, jotka käsitellään tarkemmin perustamissunnitelmassa. Markkina-analyysista selviää että TopDatan tärkeimpiä kilpailijoita ovat Suomessa Verkkokauppa.com, Netanttila.com, Hobbyhall.fi, Cdon.fi ja Gigantti.fi, Ruotsissa Discshop.se, Fyndborsen.se, Webhallen.se, Dustinhome.se, Spelbutiken.se, Cdon.com, Elgiganten.se, Komplett.se ja Pixmania.com sekä muualla Euroopassa Play.com ja Amazon.co.uk. Tärkeimpien kilpailijoiden kilpailukeinoista Suomessa huomion vie toimitusajan ja hinnan suhteellisen vähäinen vaikutus menestykseen. Ruotsissa tärkeimmät kilpailukeinot ovat toimitusaika ja hinta. Kansainvälisten verkkokauppojen menestystä ovat siivittäneet tehokas kulurakenne ja maantieteellisesti erittäin laajalle ulottuva mutta silti kohtuuhintainen toimitus.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan tavoitteiden mukaisesti. Molemmissa osissa käsitellään uutta tietotekniikkaa ja kuluttajaelektronikkaa myyvää verkkokauppaa, TopDataa. TopData toimii aloittaessaan Suomen ja Ruotsin markkinoilla ja sen kotipaikka on Tornio. Ensimmäinen tavoite on tutkia uuden verkkokaupan eli TopDatan perustamiseen vaadittavia liiketaloudellisia seikkoja ja valmiuksia. Toinen tavoite on tutkia TopDatan tärkeimpiä kilpailijoita ja niiden hyödyntämiä kilpailukeinoja. Verkkokaupan perustamiseen vaadittavat liiketaloudelliset seikat tuodaan esille teoriatietoa aukikirjoittavassa verkkokaupan perustamissuunnitelmassa. Toiseen tavoitteeseen vastaa markkina-analyysi, joka käsittelee kilpailijoita ja niiden kilpailukeinoja. Markkina-analyysissa selvitetään ensiksi mitkä ovat TopDatan tärkeimmät kilpailijat ja seuraavaksi kvantitatiivisella tutkimuksella mitkä kilpailutekijät ovat vaikuttaneet tärkeimpien kilpailijoiden menestymiseen.
Verkkokaupan perustamissuunnitelmassa ilmenee että TopDatan perustamiseen on nyt otollinen markkinatilanne, koska verkkokaupan määrä kasvaa edelleen ja verkko-ostamisesta on tulossa yhä arkipäiväisempää. Verkkokauppatoiminnan aloittamisessa on otettava huomioon lukuisia asioita, jotka käsitellään tarkemmin perustamissunnitelmassa. Markkina-analyysista selviää että TopDatan tärkeimpiä kilpailijoita ovat Suomessa Verkkokauppa.com, Netanttila.com, Hobbyhall.fi, Cdon.fi ja Gigantti.fi, Ruotsissa Discshop.se, Fyndborsen.se, Webhallen.se, Dustinhome.se, Spelbutiken.se, Cdon.com, Elgiganten.se, Komplett.se ja Pixmania.com sekä muualla Euroopassa Play.com ja Amazon.co.uk. Tärkeimpien kilpailijoiden kilpailukeinoista Suomessa huomion vie toimitusajan ja hinnan suhteellisen vähäinen vaikutus menestykseen. Ruotsissa tärkeimmät kilpailukeinot ovat toimitusaika ja hinta. Kansainvälisten verkkokauppojen menestystä ovat siivittäneet tehokas kulurakenne ja maantieteellisesti erittäin laajalle ulottuva mutta silti kohtuuhintainen toimitus.