Ulkoistettujen toimintojen takaisinveto
Lehtikangas, Heidi (2011)
Lehtikangas, Heidi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816012
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ulkoistettujen toimintojen takaisinvetotapauksia Suomessa ja etsiä niistä syitä, mitkä ovat johtaneet ulkoistamisen purkuun ja toiminnon palauttamiseen takaisin yritykseen tai organisaatioon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi ulkoistushankkeissa epäonnistutaan ja mitkä ovat toiminnon palauttamiseen vaikuttavat syyt.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena lähettämällä kysely yhteensä yhdeksälle takaisinvetoja suorittaneelle yritykselle tai organisaatiolle. Kyselyyn vastasi yhteensä kolme yritystä. Haastattelututkimuksesta selvisi, että pääasiallinen syy kaukoulkoistusten takaisinvetoon oli tuotannon joustavuuden parantaminen tuotannon siirtyessä lähelle markkinoita. Muissa tapauksissa merkittävimpänä syynä takaisinvetoon oli kustannussäästöjen hakeminen. Yleisesti ottaen yritykset onnistuivat takaisinvetoprosesseissaan hyvin ja asetetut tavoitteet täyttyivät. Yritykset eivät ole halukkaita ulkoistamaan samaa toimintoa uudelleen.
Haastateltujen tapausten perusteella saatiin vastaus syistä ja ulkoistuksen ongelmista. Epäonnistumisiin johtaneita syitä on tutkimuksessa käsitelty vertaamalla ilmenneitä ongelmia yleisimpiin ulkoistuksissa tehtyihin virheisiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena lähettämällä kysely yhteensä yhdeksälle takaisinvetoja suorittaneelle yritykselle tai organisaatiolle. Kyselyyn vastasi yhteensä kolme yritystä. Haastattelututkimuksesta selvisi, että pääasiallinen syy kaukoulkoistusten takaisinvetoon oli tuotannon joustavuuden parantaminen tuotannon siirtyessä lähelle markkinoita. Muissa tapauksissa merkittävimpänä syynä takaisinvetoon oli kustannussäästöjen hakeminen. Yleisesti ottaen yritykset onnistuivat takaisinvetoprosesseissaan hyvin ja asetetut tavoitteet täyttyivät. Yritykset eivät ole halukkaita ulkoistamaan samaa toimintoa uudelleen.
Haastateltujen tapausten perusteella saatiin vastaus syistä ja ulkoistuksen ongelmista. Epäonnistumisiin johtaneita syitä on tutkimuksessa käsitelty vertaamalla ilmenneitä ongelmia yleisimpiin ulkoistuksissa tehtyihin virheisiin.