Hostellit vuonna 2011 - mielikuvia ja kokemuksia hostelleista : case: Suomen Retkeilymajajärjestö
Valo, Linda (2011)
Valo, Linda
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815973
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään suomalaisten mielikuvia ja kokemuksia hostelleista. Toimeksiantajana tälle työlle toimii Suomen Retkeilymajajärjestö.
Tavoitteena tässä työssä on selvittää, millaisiksi hostellit koetaan vuonna 2011 sekä saada tietoa siitä, millaisia palveluita hostelleihin toivotaan lisää. Tuloksia halutaan myös osittain verrata vuonna 1992 tehtyyn Retkeilymajatutkimukseen, jotta nähdään, kuinka paljon hostellitoiminta sekä ihmisten tietoisuus hostelleista on kehittynyt.
Opinnäytetyön viitekehyksessä esitellään erilaisia majoitusmuotoja sekä tarkastellaan niitä keinoja, joilla yritykset saavat tuotteilleen ja palveluilleen näkyvyyttä. Näitä keinoja ovat markkinointi, brändäys ja asemointi. Viimeinen viitekehyksen osa kertoo kuluttajakäyttäytymisestä, joka on kaikkien asiakkaan tekemien päätösten perusta.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka toteutetaan haastattelujen avulla. Haastattelut tehtiin marraskuussa 2011. Haastateltavia tässä tutkimuksessa oli yhteensä 50 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka suomalaiset eivät tunne hostellien brändiä hyvin, heidän mielikuvansa hostelleista ovat positiivisia. Hostellit ovat vielä suh-teellisen näkymättömissä potentiaalisilta asiakkailta, eivätkä niiden tarjoamat palvelut ole olleet tarpeeksi esillä.
Tavoitteena tässä työssä on selvittää, millaisiksi hostellit koetaan vuonna 2011 sekä saada tietoa siitä, millaisia palveluita hostelleihin toivotaan lisää. Tuloksia halutaan myös osittain verrata vuonna 1992 tehtyyn Retkeilymajatutkimukseen, jotta nähdään, kuinka paljon hostellitoiminta sekä ihmisten tietoisuus hostelleista on kehittynyt.
Opinnäytetyön viitekehyksessä esitellään erilaisia majoitusmuotoja sekä tarkastellaan niitä keinoja, joilla yritykset saavat tuotteilleen ja palveluilleen näkyvyyttä. Näitä keinoja ovat markkinointi, brändäys ja asemointi. Viimeinen viitekehyksen osa kertoo kuluttajakäyttäytymisestä, joka on kaikkien asiakkaan tekemien päätösten perusta.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka toteutetaan haastattelujen avulla. Haastattelut tehtiin marraskuussa 2011. Haastateltavia tässä tutkimuksessa oli yhteensä 50 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka suomalaiset eivät tunne hostellien brändiä hyvin, heidän mielikuvansa hostelleista ovat positiivisia. Hostellit ovat vielä suh-teellisen näkymättömissä potentiaalisilta asiakkailta, eivätkä niiden tarjoamat palvelut ole olleet tarpeeksi esillä.