NOPS 2010–2012 hanke : Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa : Hyvinkään Hyrian ammattiopiston opiskelijoiden käsityksiä 2010-2011
Lahti, Päivi; Raunio, Irene; Salmi, Tiia (2011)
Lahti, Päivi
Raunio, Irene
Salmi, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815917
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa NOPS 2010–2011 –hanketta, jonka tarkoituksena on luoda ammattiopistossa opiskelevan nuoren työ- ja toimintakykyä edistävä toimintamalli ammattikorkeakoulun ja ammattiopistojen välille. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää seuraavat tutkimusongelmat: Ilmeneekö kiusaamista Hyvinkään Hyrian ammattiopistossa, miten se vaikuttaa opiskelijoihin sekä miten kiusaamiseen on puututtu syksyllä 2010 aloittaneiden opiskelijoiden mielestä.
Laadimme kyselyn teoreettisen viitekehyksen kiusaamista käsittelevästä kirjallisuudesta. Kyselylomakkeessa oli 20 strukturoitua ja yksi avoin kysymys. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Hyrian koulutus Oy:n Hyvinkään Uudenmaankadun toimipisteen syksyllä vuonna 2010 aloittaneet opiskelijat. Kyselyyn vastasi 34 opiskelijaa.
Tutkimusten tulosten perusteella syksyllä 2010 aloittaneiden opiskelijoiden keskuudessa kiusaamista tapahtui hieman. Kuusi prosenttia vastanneista opiskelijoista kertoi joutuneensa kiusaamisen kohteeksi. Opiskelijoiden mielestä eniten kiusaaminen aiheutti mielipahaa (53 % vastaajista) ja opiskelijoista kuusi prosenttia oli ollut pois koulusta kiusaamisen takia. 35 % opiskelijoista kertoi, että nuori ei saanut riittävästi apua kiusaamistilanteeseen ja suurin osa näistä vastaajista koki, ettei aikuinen tee mitään. Suuri osa opiskelijoista vastasi, että kiusattu ei saa apua, koska hänen ei tee mieli kertoa kiusaamisesta tilanteen pahentumisen pelossa. Tutkimuksemme mukaan kuitenkin tilanteesta kertominen ei ole pahentanut kiusaamista vaikka siitä on kerrottu jollekin. 65 % oppilaista ei tiedä saako nuori riittävästi apua ja vain 6 % vastasi nuoren avun saannin riittäväksi.
Tulosten mukaan opettajien olisi hyvä olla tavoitettavissa kiusaamistilanteissa paremmin, jolloin puuttuminen tilanteeseen mahdollistuisi ja hän huomaisi kiusaamistilanteet tarpeeksi ajoissa. Jatkossa tutkimuksen voisi esimerkiksi tehdä kaikille koulun opiskelijoille ja mahdollisesti laajentaa myös muihin toimipisteisiin.
Laadimme kyselyn teoreettisen viitekehyksen kiusaamista käsittelevästä kirjallisuudesta. Kyselylomakkeessa oli 20 strukturoitua ja yksi avoin kysymys. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Hyrian koulutus Oy:n Hyvinkään Uudenmaankadun toimipisteen syksyllä vuonna 2010 aloittaneet opiskelijat. Kyselyyn vastasi 34 opiskelijaa.
Tutkimusten tulosten perusteella syksyllä 2010 aloittaneiden opiskelijoiden keskuudessa kiusaamista tapahtui hieman. Kuusi prosenttia vastanneista opiskelijoista kertoi joutuneensa kiusaamisen kohteeksi. Opiskelijoiden mielestä eniten kiusaaminen aiheutti mielipahaa (53 % vastaajista) ja opiskelijoista kuusi prosenttia oli ollut pois koulusta kiusaamisen takia. 35 % opiskelijoista kertoi, että nuori ei saanut riittävästi apua kiusaamistilanteeseen ja suurin osa näistä vastaajista koki, ettei aikuinen tee mitään. Suuri osa opiskelijoista vastasi, että kiusattu ei saa apua, koska hänen ei tee mieli kertoa kiusaamisesta tilanteen pahentumisen pelossa. Tutkimuksemme mukaan kuitenkin tilanteesta kertominen ei ole pahentanut kiusaamista vaikka siitä on kerrottu jollekin. 65 % oppilaista ei tiedä saako nuori riittävästi apua ja vain 6 % vastasi nuoren avun saannin riittäväksi.
Tulosten mukaan opettajien olisi hyvä olla tavoitettavissa kiusaamistilanteissa paremmin, jolloin puuttuminen tilanteeseen mahdollistuisi ja hän huomaisi kiusaamistilanteet tarpeeksi ajoissa. Jatkossa tutkimuksen voisi esimerkiksi tehdä kaikille koulun opiskelijoille ja mahdollisesti laajentaa myös muihin toimipisteisiin.