Yhteiskuntavastuullisuuden merkitys liikematkailussa : Majoituspalveluiden valinta
Aspinen, Elina (2011)
Aspinen, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815902
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Lahden ammattikorkeakoulun matkailun alan TULEVA – Tulevaisuuden matkailijat -projektia. Työn tarkoituksena on selvittää yhteiskuntavastuullisuuden merkitystä liikematkailussa majoituspalveluiden valinnan näkökulmasta. Tavoitteena on selventää suomalaisten suuryritysten näkemyksiä majoi-tuspalveluiden valintaan vaikuttaneista kriteereistä sekä tarkastella yhteiskuntavastuullisuuden roolia niissä. Työssä pyritään myös kartoittamaan, mitä kanavia käyttäen majoituspalveluyritysten vastuullisuudesta etsitään tietoa, sekä onko tieto hyödynnettävässä muodossa.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön viitekehyksen ensimmäiset luvut rakentuvat yhteiskuntavastuun ja siihen liittyvän viestinnän luonnehdinnasta motivaatiotekijöineen ja toteutuskeinoineen. Teoriaosuuden jälkipuolisko keskittyy tarkastelemaan vastuullisuuden esiintymistä matkailualalla sekä liikematkailun merkitystä ja trendejä. Kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena suoritettavan työn tutkimusaineisto kerätään teemahaastattelua sekä puolistrukturoitua kyselyä hyödyntämällä. Haastateltavina toimivat suomalaisten suuryritysten matkahallinnosta vastaavat henkilöt.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suomalaiset suuryritykset arvostavat yhteiskuntavastuuta yhteistyökumppaniensa toiminnassa ja pyrkivät huomioimaan sen toteutumista myös majoituspalveluita koskevissa valinnoissaan. Yhteiskuntavastuullisten menettelytapojen puuttuminen majoitusliikkeen toiminnasta ei kuitenkaan aina ole valintaa poissulkeva tekijä, koska yrityksien majoituspalveluita koskevassa valintakriteeristössä muun muassa sijainti ajaa usein vastuullisuusnäkökulmien ohi. Majoituspalveluiden vastuullisuudesta saadaan useimmiten tietoa palveluita kilpailutettaessa tai itse majoitusliikkeiden internetsivuihin tutustuttaessa. Tarjolla olevaa vastuullisuusviestintää pidetään useimmiten laadukkaana, mutta mielikuviin perustuvan viestinnän rinnalle kaivattaisiin yhtenäisiä, faktoihin perustuvia ja numeerisessa muodossa esitettäviä viestintämalleja.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön viitekehyksen ensimmäiset luvut rakentuvat yhteiskuntavastuun ja siihen liittyvän viestinnän luonnehdinnasta motivaatiotekijöineen ja toteutuskeinoineen. Teoriaosuuden jälkipuolisko keskittyy tarkastelemaan vastuullisuuden esiintymistä matkailualalla sekä liikematkailun merkitystä ja trendejä. Kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena suoritettavan työn tutkimusaineisto kerätään teemahaastattelua sekä puolistrukturoitua kyselyä hyödyntämällä. Haastateltavina toimivat suomalaisten suuryritysten matkahallinnosta vastaavat henkilöt.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suomalaiset suuryritykset arvostavat yhteiskuntavastuuta yhteistyökumppaniensa toiminnassa ja pyrkivät huomioimaan sen toteutumista myös majoituspalveluita koskevissa valinnoissaan. Yhteiskuntavastuullisten menettelytapojen puuttuminen majoitusliikkeen toiminnasta ei kuitenkaan aina ole valintaa poissulkeva tekijä, koska yrityksien majoituspalveluita koskevassa valintakriteeristössä muun muassa sijainti ajaa usein vastuullisuusnäkökulmien ohi. Majoituspalveluiden vastuullisuudesta saadaan useimmiten tietoa palveluita kilpailutettaessa tai itse majoitusliikkeiden internetsivuihin tutustuttaessa. Tarjolla olevaa vastuullisuusviestintää pidetään useimmiten laadukkaana, mutta mielikuviin perustuvan viestinnän rinnalle kaivattaisiin yhtenäisiä, faktoihin perustuvia ja numeerisessa muodossa esitettäviä viestintämalleja.