Tuotekorttien ja opastusohjeiden laatiminen : Hämeen luontokeskus
Lahtinen, Ilona (2011)
Lahtinen, Ilona
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815893
Tiivistelmä
Nykypäivän yritysmaailmassa suurin osa tuotekehityksestä on jo olemassa olevan tuotteen parantamista. Tuotekehitys saattaa olla pieniä muutoksia esimerkiksi tyylin suhteen tai aivan uusia innovaatioita. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajan eli Metsähallituksen Hämeen luontokeskuksen luonto-opastuksista tuotekortit ja opastusohjeet. Opinnäytetyössä keskitytään sekä uuden kehittämiseen että jo olemassa olevan parantamiseen, sillä materiaalia opastuksista on olemassa, mutta kaikki tulisi saada järjestelmällisempään muotoon. Luontokeskuksella ei toisaalta kuitenkaan ole vielä esimerkiksi tuotekortteja, joten ne pitää luoda alusta alkaen ilman aikaisempaa mallia.
Tuotekorttien ja opastusohjeiden kehittäminen vaatii tarkempaa perehtymistä tuotekehityksen teoriaan. Tietoperustassa on haluttu huomioida myös elämyksen teoria, sillä elämyksen kokeminen on tärkeä osa matkailua. Tarkoituksena on saada aikaan toimivat tuotekortit, joiden avulla asiakas saa opastuksesta kaiken tarvittavan tiedon opastuksen sisällöstä. Opastusohjeiden tavoitteena on antaa tietoa opastuksista uudelle oppaalle.
Opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä havainnointia, joka auttoi antamaan selkeän kokonaiskuvan opastuksista. Havainnointia pystyttiin hyödyntämään sekä tuotekorttien kehittämisessä että opastuskansion laatimisessa. Havainnointi suoritettiin toukokuussa 2011 menemällä mukaan opastuksiin. Produktien kehittämisessä käytettiin havainnoinnista saatuja muistiinpanoja sekä Hämeen luontokeskuksen antamaa materiaalia opastuksista, joiden avulla kokonaiskuvasta saatiin paras mahdollinen ja tuloksista mahdollisimman oikeita.
Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen Hämeen luontokeskuksella on helppolukuiset ja selkeät tuotekortit opastuksista. Valmistumisen jälkeen myös uuden oppaan on helpompi aloittaa opastaminen, sillä selkeät opastusohjeet antavat valmiudet suorittaa opastus oikealla tavalla.
Ensimmäisessä osiossa selvitetään opinnäytetyön taustaa. Seuraavaksi keskitytään tuotekehityksen teoriaan, jonka jälkeen siirrytään elämys-käsitteeseen. Tämän jälkeen keskitytään toteuttamisosioon, jossa kerrotaan tarkemmin tuotekorttien ja opastuskansion kehittämisestä. Toteuttamisen yhteydessä pohditaan vielä opinnäytetyön onnistumista kokonaisuudessaan.
Tuotekorttien ja opastusohjeiden kehittäminen vaatii tarkempaa perehtymistä tuotekehityksen teoriaan. Tietoperustassa on haluttu huomioida myös elämyksen teoria, sillä elämyksen kokeminen on tärkeä osa matkailua. Tarkoituksena on saada aikaan toimivat tuotekortit, joiden avulla asiakas saa opastuksesta kaiken tarvittavan tiedon opastuksen sisällöstä. Opastusohjeiden tavoitteena on antaa tietoa opastuksista uudelle oppaalle.
Opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä havainnointia, joka auttoi antamaan selkeän kokonaiskuvan opastuksista. Havainnointia pystyttiin hyödyntämään sekä tuotekorttien kehittämisessä että opastuskansion laatimisessa. Havainnointi suoritettiin toukokuussa 2011 menemällä mukaan opastuksiin. Produktien kehittämisessä käytettiin havainnoinnista saatuja muistiinpanoja sekä Hämeen luontokeskuksen antamaa materiaalia opastuksista, joiden avulla kokonaiskuvasta saatiin paras mahdollinen ja tuloksista mahdollisimman oikeita.
Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen Hämeen luontokeskuksella on helppolukuiset ja selkeät tuotekortit opastuksista. Valmistumisen jälkeen myös uuden oppaan on helpompi aloittaa opastaminen, sillä selkeät opastusohjeet antavat valmiudet suorittaa opastus oikealla tavalla.
Ensimmäisessä osiossa selvitetään opinnäytetyön taustaa. Seuraavaksi keskitytään tuotekehityksen teoriaan, jonka jälkeen siirrytään elämys-käsitteeseen. Tämän jälkeen keskitytään toteuttamisosioon, jossa kerrotaan tarkemmin tuotekorttien ja opastuskansion kehittämisestä. Toteuttamisen yhteydessä pohditaan vielä opinnäytetyön onnistumista kokonaisuudessaan.