Virtu-palvelun käyttöönotto Sipoon kotihoidon työntekijöillä
Pippuri, Mirka (2011)
Pippuri, Mirka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815849
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä tuntemuksia Virtu-hankkeeseen kuuluvan
uuden virtuaalisen palvelun käyttöönotto osaksi jokapäiväistä työelämää aiheuttaa Sipoon
kotihoidon sosiaali- ja terveysalan työntekijöissä.
Tutkimus toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun järjestämissä työpajoissa, johon kotihoidon
työntekijät osallistuivat. Työpajoja järjestettiin kaksi ja niiden tarkoituksena oli saada
selville työntekijöiden tuntemuksia palvelusta sekä vastata heidän kysymyksiinsä Virtuhankkeesta.
Työpajojen tarkoituksena oli myös helpottaa heidän virtuaalisen palvelun käyttöönottoa
ja antaa tarvittavat tiedot koko hankkeesta ja hankkeen tavoitteista.
Ensimmäisessä työpajassa pohdittiin työnkuvaa ja toisessa työpajassa keskityttiin asiakaslähtöisyyteen
ja käyttäjäkeskeisyyteen.
Työpajojen jälkeen kuutta kotihoidon työntekijää haastateltiin pareittain teemahaastattelun
muodossa. Haastattelun teemat poimittiin työpajoilta saaduista tuloksista. Teemoina haastatteluissa
olivat ratkaistavat ongelmat, oma työ ja työyhteisö.
Haastattelujen ja työpajojen perusteella voidaan sanoa, että työntekijät ovat ottamassa virtuaalista
palvelua innoissaan käyttöön. Itse laitteen käyttö kuitenkin pelottaa heitä. Virtuaalinen
palvelu tuo joihinkin uhkiin helpotusta.
uuden virtuaalisen palvelun käyttöönotto osaksi jokapäiväistä työelämää aiheuttaa Sipoon
kotihoidon sosiaali- ja terveysalan työntekijöissä.
Tutkimus toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun järjestämissä työpajoissa, johon kotihoidon
työntekijät osallistuivat. Työpajoja järjestettiin kaksi ja niiden tarkoituksena oli saada
selville työntekijöiden tuntemuksia palvelusta sekä vastata heidän kysymyksiinsä Virtuhankkeesta.
Työpajojen tarkoituksena oli myös helpottaa heidän virtuaalisen palvelun käyttöönottoa
ja antaa tarvittavat tiedot koko hankkeesta ja hankkeen tavoitteista.
Ensimmäisessä työpajassa pohdittiin työnkuvaa ja toisessa työpajassa keskityttiin asiakaslähtöisyyteen
ja käyttäjäkeskeisyyteen.
Työpajojen jälkeen kuutta kotihoidon työntekijää haastateltiin pareittain teemahaastattelun
muodossa. Haastattelun teemat poimittiin työpajoilta saaduista tuloksista. Teemoina haastatteluissa
olivat ratkaistavat ongelmat, oma työ ja työyhteisö.
Haastattelujen ja työpajojen perusteella voidaan sanoa, että työntekijät ovat ottamassa virtuaalista
palvelua innoissaan käyttöön. Itse laitteen käyttö kuitenkin pelottaa heitä. Virtuaalinen
palvelu tuo joihinkin uhkiin helpotusta.