Kuvaus ImPrim -projektin Workshop -koulutuksesta lääkäreille ja sairaanhoitajille : motivoiva terveysneuvonta ja tiimityö
Axberg, Susanna; Lemola, Maarit (2011)
Axberg, Susanna
Lemola, Maarit
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja raportoida ImPrim-projektin (Improvement of public health by promotion of equitably distributed high quality primary health care systems) yhteistyökumppanimaista Latviasta, Liettuasta, Suomesta, Venäjältä ja Virosta tulleiden lääkäreiden ja sairaanhoitajien Suomessa saamaa koulutusta, jonka tiimityö osuus järjestettiin yhteistyössä Klaipedan yliopiston kanssa.
Workshop -koulutuspäivät raportoitiin mahdollisimman tarkasti luentojen sisällöistä aina fyysiseen oppimisympäristöön asti. Tarkastelun kohteena oli teemojen mukaisesti myös täydennyskoulutus, motivoiva terveysneuvonta ja tiimityö. Aineisto kerättiin havainnoimalla molemmat koulutuspäivät. Luennot videoitiin ja luennoitsijoilta pyydettiin luentomateriaalit, joiden avulla havainnot saatiin purettua tuloksiksi.
Workshop -koulutus koostui asiantuntijaluennoista, näytelmästä ja koulutuspäivien teemoihin liittyvistä ryhmätöistä.
Tarkastellessa opinnäytetyötä ja siinä käytettyjä tutkimuksia voidaan todeta, että motivoivan terveysneuvonnan ja tiimityön merkitys onnistuneen hoitotyön yhtenä sen peruspilarina on erittäin tärkeä. Ilman hoidon saumatonta jatkuvuutta potilaan motivointi ja sen ylläpitäminen on hankalaa. Tulevaisuudessa lääkäreiden ja sairaanhoitajien yhteistyön merkitys tulee entisestään korostumaan niin perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossakin. Täydennyskoulutuksen osalta haasteita nähdään lähinnä sairaanhoitajien koulutuksessa uusien vastuualueiden ja laajentuneen työkuvan osalta, unohtamatta koulutusta tutkitun tiedon käytössä ja ammatillisen tietotaidon ylläpitämisessä. Tulevaisuudessa tulisi hoitajien perus-, jatko- ja täydennysopintoja kehittää soveltuvammiksi itsenäiseen vastaanottotyöhön. Lääkärien ja hoitajien yhteisellä koulutuksella voidaan tukea työpari- ja tiimityötä sekä heidän keskinäistä työnjakoaan. Säännöllisillä koulutuksilla voidaan varmistaa yhtenäisten toimintatapojen aikaansaaminen, säilyminen ja arvioiminen (Peltonen 2009.)
Workshop -koulutuspäivät raportoitiin mahdollisimman tarkasti luentojen sisällöistä aina fyysiseen oppimisympäristöön asti. Tarkastelun kohteena oli teemojen mukaisesti myös täydennyskoulutus, motivoiva terveysneuvonta ja tiimityö. Aineisto kerättiin havainnoimalla molemmat koulutuspäivät. Luennot videoitiin ja luennoitsijoilta pyydettiin luentomateriaalit, joiden avulla havainnot saatiin purettua tuloksiksi.
Workshop -koulutus koostui asiantuntijaluennoista, näytelmästä ja koulutuspäivien teemoihin liittyvistä ryhmätöistä.
Tarkastellessa opinnäytetyötä ja siinä käytettyjä tutkimuksia voidaan todeta, että motivoivan terveysneuvonnan ja tiimityön merkitys onnistuneen hoitotyön yhtenä sen peruspilarina on erittäin tärkeä. Ilman hoidon saumatonta jatkuvuutta potilaan motivointi ja sen ylläpitäminen on hankalaa. Tulevaisuudessa lääkäreiden ja sairaanhoitajien yhteistyön merkitys tulee entisestään korostumaan niin perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossakin. Täydennyskoulutuksen osalta haasteita nähdään lähinnä sairaanhoitajien koulutuksessa uusien vastuualueiden ja laajentuneen työkuvan osalta, unohtamatta koulutusta tutkitun tiedon käytössä ja ammatillisen tietotaidon ylläpitämisessä. Tulevaisuudessa tulisi hoitajien perus-, jatko- ja täydennysopintoja kehittää soveltuvammiksi itsenäiseen vastaanottotyöhön. Lääkärien ja hoitajien yhteisellä koulutuksella voidaan tukea työpari- ja tiimityötä sekä heidän keskinäistä työnjakoaan. Säännöllisillä koulutuksilla voidaan varmistaa yhtenäisten toimintatapojen aikaansaaminen, säilyminen ja arvioiminen (Peltonen 2009.)