Sisälle tekijän psyykeeseen : miten henkilökohtaiset tv-dokumentit ja henkilökohtaiset dokumenttielokuvat eroavat toisistaan?
Pohtala, Jenni (2011)
Pohtala, Jenni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815786
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, miten henkilökohtaiset dokumenttielokuvat ja henkilökohtaiset tv-dokumentit eroavat toisistaan, vai onko henkilökohtainen dokumentti lajityyppi, jossa näiden välillä ei ole löydettävissä eroa. Tutkimusprosessissa tuli ilmi, että dokumenttielokuva ja tv-dokumentti ovat alkaneet rikkoa rajojaan ja lähentyä tyylillisesti toisiaan. Näiden kahden välisen eron on taas toisaalta nähty olevan journalistinen sekä tuotannollinen. Selvitän, voiko siis tv-dokumentti olla journalistisen vaateensa vuoksi henkilökohtainen ja jos voi, miten paljon. Jotta tämä on mahdollista, pyrin myös määrittelemään, mikä on henkilökohtainen dokumentti ja minkälaisia alalajeja sillä on.
Tutkin aihettani alan kirjallisuuden lisäksi asiantuntijahaastatteluiden ja henkilökohtaisten dokumenttielokuvien ja henkilökohtaisten tv-dokumenttien analysoinnin avulla. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea dokumenttielokuvan asiantuntijaa ja kahta tv-dokumentin asiantuntijaa. Lisäksi opinnäytetyötä varten on analysoitu kaksi henkilökohtaista dokumenttielokuvaa ja kaksi henkilökohtaista tv-dokumenttia.
Dokumentteja vertailemalla tuli ilmi, että henkilökohtaisissa tv-dokumenteissa aiheena ei ole ainoastaan tekijä itse, vaan hän käyttää itseään esimerkkitapauksena yleisemmän aiheen käsittelyssä. Henkilökohtaisissa dokumenttielokuvissa tarinan painoarvo on taas tv-dokumentteja enemmän nimenomaan tekijässä ja hänen kokemuksissaan sekä tunteissaan. Tutkimuksessa lisäksi selvisi, että tv-dokumenttien totuudellisuuden vaatimus on niin suuri, että se estää toimittajaa ikään kuin esittämästä itselleen kysymyksiä ja siten myös esittämästä dokumentissa omaa totuuttaan, mikä taas on dokumenttielokuvan keskeinen piirre. Tv-dokumenttien ja dokumenttielokuvien välille voi siis tämän perusteella tehdä eron ainakin jossain määrin myös tyylikeinojen perusteella.
Tutkin aihettani alan kirjallisuuden lisäksi asiantuntijahaastatteluiden ja henkilökohtaisten dokumenttielokuvien ja henkilökohtaisten tv-dokumenttien analysoinnin avulla. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea dokumenttielokuvan asiantuntijaa ja kahta tv-dokumentin asiantuntijaa. Lisäksi opinnäytetyötä varten on analysoitu kaksi henkilökohtaista dokumenttielokuvaa ja kaksi henkilökohtaista tv-dokumenttia.
Dokumentteja vertailemalla tuli ilmi, että henkilökohtaisissa tv-dokumenteissa aiheena ei ole ainoastaan tekijä itse, vaan hän käyttää itseään esimerkkitapauksena yleisemmän aiheen käsittelyssä. Henkilökohtaisissa dokumenttielokuvissa tarinan painoarvo on taas tv-dokumentteja enemmän nimenomaan tekijässä ja hänen kokemuksissaan sekä tunteissaan. Tutkimuksessa lisäksi selvisi, että tv-dokumenttien totuudellisuuden vaatimus on niin suuri, että se estää toimittajaa ikään kuin esittämästä itselleen kysymyksiä ja siten myös esittämästä dokumentissa omaa totuuttaan, mikä taas on dokumenttielokuvan keskeinen piirre. Tv-dokumenttien ja dokumenttielokuvien välille voi siis tämän perusteella tehdä eron ainakin jossain määrin myös tyylikeinojen perusteella.