Päivähoidon turvallisuuden kehittäminen Kiimingin kunnassa
Koivikko, Marko (2011)
Koivikko, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815778
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kasvattaa päivähoitoyksiköiden turvallisuuspäälliköiden turvallisuustietoisuutta sekä parantaa heidän valmiuksia omatoimisesti havaita turvallisuudessa olevia puutteita ja ratkaista niihin liittyviä ongelmia. Lisäksi tavoitteena oli antaa valmiuksia järjestää ja valvoa yksikkökohtaisia harjoituksia sekä järjestää niiden palautteet henkilökunnalle ja toteuttaa tarvittavat turvallisuutta parantavat toimenpiteet omassa yksikössä.
Työ tehtiin Kiimingin kunnalle ja sen piiriin kuuluivat kaikki kunnan päivähoitoyksiköt. Jokaisessa päivähoitoyksikössä on nimetty turvallisuudesta vastaava henkilö, joka osallistui tässä työssä järjestettyihin koulutuksiin ja niihin kuuluviin harjoituksiin.
Työmenetelminä koulutustarpeiden selvittämiseksi käytin havainnointia sekä haastattelua. Turvallisuuden kehittäminen valituilla aihealueilla tapahtui koulutuksen sekä harjoitusten kautta. Järjestettyjen koulutusten ja niihin liittyvien harjoitusten yhteydessä haastattelin kaikkia turvallisuudesta vastuussa olevia ja havainnoin yksiköiden toimintaa turvallisuuden näkökulmasta. Satunnaisesti keskustelin myös muun henkilökunnan kanssa ja sitä kautta sain laajempaa näkökulmaa turvallisuuden tilasta.
Järjestin koulutukset sekä siihen liittyvät harjoitukset kolmesta yhdessä turvallisuuspäälliköiden kanssa valitusta aihealueesta. Aihealueiden valinta perustui havaittuihin puutteisiin sekä päivähoitoyksiköiden turvallisuuspäälliköiden kokemukseen siitä, missä asioissa he kokivat tarvitsevansa eniten ohjausta ja tukea. Ensimmäisessä vaiheessa koulutus ja harjoitus järjestettiin poistumisturvallisuudesta. Toisena aiheena oli lapsen katoaminen päivähoitoyksiköstä tai päivähoidon vastuulla olevan matkan tai tapahtuman aikana. Myös tähän koulutuskokonaisuuteen kuului lähietsintäharjoitus jokaisessa päivähoitoyksikössä. Kolmantena kokonaisuutena järjestin koulutuksen ja samassa yhteydessä harjoituksen omatoimisesta turvallisuustarkastuksesta rakennuksen käyttäjän näkökulmasta katsottuna.
Järjestettyjen koulutusten ja harjoitusten kautta päivähoitoyksiköiden turvallisuuspäälliköiden tietoisuus ja osaaminen turvallisuusasioissa on mielestäni kehittynyt. Kehityksen voi havaita esimerkiksi heidän muuttuneesta tavasta huomioida turvallisuuteen vaikuttavia seikkoja sekä kehittyneestä asenteesta turvallisuusasioissa. Lisäksi heidän valmiudet järjestää turvallisuuteen liittyviä harjoituksia omissa yksiköissään on parantunut heidän omasta mielestään. Koska muun henkilökunnan asenne turvallisuusasioihin kehittyy turvallisuuspäälliköiden mukana katson, että tehdyillä toimenpiteillä on kehitetty myös organisaation suhtautumista turvallisuusasioihin Kiimingin kunnan päivähoidossa.
Työ tehtiin Kiimingin kunnalle ja sen piiriin kuuluivat kaikki kunnan päivähoitoyksiköt. Jokaisessa päivähoitoyksikössä on nimetty turvallisuudesta vastaava henkilö, joka osallistui tässä työssä järjestettyihin koulutuksiin ja niihin kuuluviin harjoituksiin.
Työmenetelminä koulutustarpeiden selvittämiseksi käytin havainnointia sekä haastattelua. Turvallisuuden kehittäminen valituilla aihealueilla tapahtui koulutuksen sekä harjoitusten kautta. Järjestettyjen koulutusten ja niihin liittyvien harjoitusten yhteydessä haastattelin kaikkia turvallisuudesta vastuussa olevia ja havainnoin yksiköiden toimintaa turvallisuuden näkökulmasta. Satunnaisesti keskustelin myös muun henkilökunnan kanssa ja sitä kautta sain laajempaa näkökulmaa turvallisuuden tilasta.
Järjestin koulutukset sekä siihen liittyvät harjoitukset kolmesta yhdessä turvallisuuspäälliköiden kanssa valitusta aihealueesta. Aihealueiden valinta perustui havaittuihin puutteisiin sekä päivähoitoyksiköiden turvallisuuspäälliköiden kokemukseen siitä, missä asioissa he kokivat tarvitsevansa eniten ohjausta ja tukea. Ensimmäisessä vaiheessa koulutus ja harjoitus järjestettiin poistumisturvallisuudesta. Toisena aiheena oli lapsen katoaminen päivähoitoyksiköstä tai päivähoidon vastuulla olevan matkan tai tapahtuman aikana. Myös tähän koulutuskokonaisuuteen kuului lähietsintäharjoitus jokaisessa päivähoitoyksikössä. Kolmantena kokonaisuutena järjestin koulutuksen ja samassa yhteydessä harjoituksen omatoimisesta turvallisuustarkastuksesta rakennuksen käyttäjän näkökulmasta katsottuna.
Järjestettyjen koulutusten ja harjoitusten kautta päivähoitoyksiköiden turvallisuuspäälliköiden tietoisuus ja osaaminen turvallisuusasioissa on mielestäni kehittynyt. Kehityksen voi havaita esimerkiksi heidän muuttuneesta tavasta huomioida turvallisuuteen vaikuttavia seikkoja sekä kehittyneestä asenteesta turvallisuusasioissa. Lisäksi heidän valmiudet järjestää turvallisuuteen liittyviä harjoituksia omissa yksiköissään on parantunut heidän omasta mielestään. Koska muun henkilökunnan asenne turvallisuusasioihin kehittyy turvallisuuspäälliköiden mukana katson, että tehdyillä toimenpiteillä on kehitetty myös organisaation suhtautumista turvallisuusasioihin Kiimingin kunnan päivähoidossa.