Taloushallinnon sähköistys Tilitoimisto Verso Oy:ssä
Wiksten, Henrika (2011)
Wiksten, Henrika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715765
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pääasiallisena tarkoituksena oli tutustua erilaisiin sähköisiin taloushallinnon ohjelmistoihin, löytää niiden joukosta toimeksiantajalle sopiva ohjelmisto ja ottaa ohjelmisto käyttöön. Samalla tarkasteltiin teoriakirjallisuuden pohjalta, mitä sähköinen taloushallinto on ja mitä kaikkea taloushallinnon alalla voidaan sähköistää. Toimeksiantajana oli tamperelainen Tilitoimisto Verso Oy.
Uudella ohjelmistolla haluttiin vähentää manuaalista työtä ja siten tehostaa tilitoimiston toimintaa. Samalla haluttiin vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja laajentaa palveluvalikoimaa. Koettiin, että pienenkin tilitoimiston on siirryttävä sähköiseen taloushallintoon pysyäkseen kilpailukykyisenä.
Tarjolla oli runsaasti erilaisia sähköisiä taloushallinnon ohjelmistoja. Ohjelmistoihin tutustuttiin taloushallinnon alan ammattilehtien avulla ja ohjelmistovalmistajien omien esitteiden sekä ohjelmistoesittelyiden avulla. Ohjelmistojen väliset erot tulivat selkeästi esiin erityisesti ohjelmistojen esittelyissä, joissa esittelijät näyttivät käytännössä kuinka ohjelmisto toimii ja mitä sillä voidaan tehdä.
Vaihtoehtojen joukosta sopivimmaksi ohjelmistoksi valikoitui Lemonsoft-niminen ohjelmisto. Se vastasi parhaiten toimeksiantajan tarpeita sekä ominaisuuksiensa puolesta että hinnoittelumalliltaan. Ohjelmiston avulla pystyttiin sähköistämään halutut prosessit ja sen koettiin olevan helposti lähestyttävä ohjelmisto myös tilitoimiston asiakkaille. Ohjelmistosta löytyi myös ominaisuuksia, joita saatettaisiin haluta ottaa käyttöön tulevaisuudessa vaikka ne eivät vielä olleet tarpeellisia.
Ohjelmiston käyttöönotto ei sujunut täysin ongelmitta. Käyttöönottoa hankaloitti osittain ajankohta, joka oli tilitoimiston kannalta otollinen mutta ohjelmistopalveluntarjoajan kannalta epäsopiva osuen kesälomakauteen. Ohjelmisto vuokrattiin palveluna jälleenmyyjän kautta ja välillä oli epäselvyyttä siitä, kenelle jonkun asian hoitaminen kuului: ohjelmiston valmistajalle, jälleenmyyjälle vai tilitoimistolle itselleen.
Uudella ohjelmistolla haluttiin vähentää manuaalista työtä ja siten tehostaa tilitoimiston toimintaa. Samalla haluttiin vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja laajentaa palveluvalikoimaa. Koettiin, että pienenkin tilitoimiston on siirryttävä sähköiseen taloushallintoon pysyäkseen kilpailukykyisenä.
Tarjolla oli runsaasti erilaisia sähköisiä taloushallinnon ohjelmistoja. Ohjelmistoihin tutustuttiin taloushallinnon alan ammattilehtien avulla ja ohjelmistovalmistajien omien esitteiden sekä ohjelmistoesittelyiden avulla. Ohjelmistojen väliset erot tulivat selkeästi esiin erityisesti ohjelmistojen esittelyissä, joissa esittelijät näyttivät käytännössä kuinka ohjelmisto toimii ja mitä sillä voidaan tehdä.
Vaihtoehtojen joukosta sopivimmaksi ohjelmistoksi valikoitui Lemonsoft-niminen ohjelmisto. Se vastasi parhaiten toimeksiantajan tarpeita sekä ominaisuuksiensa puolesta että hinnoittelumalliltaan. Ohjelmiston avulla pystyttiin sähköistämään halutut prosessit ja sen koettiin olevan helposti lähestyttävä ohjelmisto myös tilitoimiston asiakkaille. Ohjelmistosta löytyi myös ominaisuuksia, joita saatettaisiin haluta ottaa käyttöön tulevaisuudessa vaikka ne eivät vielä olleet tarpeellisia.
Ohjelmiston käyttöönotto ei sujunut täysin ongelmitta. Käyttöönottoa hankaloitti osittain ajankohta, joka oli tilitoimiston kannalta otollinen mutta ohjelmistopalveluntarjoajan kannalta epäsopiva osuen kesälomakauteen. Ohjelmisto vuokrattiin palveluna jälleenmyyjän kautta ja välillä oli epäselvyyttä siitä, kenelle jonkun asian hoitaminen kuului: ohjelmiston valmistajalle, jälleenmyyjälle vai tilitoimistolle itselleen.