Moniammatillisen koulutuksen haasteet – Moniosaaja tulevaisuuden taitajana
Suvanto, Tomi (2011)
Suvanto, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715742
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää moniammatillisuuden tarpeita ja mahdollisuuksia tulevaisuuden osaajien koulutuksessa. Tulevaisuudessa tekniikoiden kehittyessä automaatioasteeltaan sekä käyttäjä ystävällisyydeltään monipuolisemmaksi, on monialaisille osaajille tarvetta. Nykyään monialaista koulutusta haluavan on hakeuduttava useampaan ammatilliseen koulutukseen erikseen ja hankittava näin moniammatillisuus. Tällöin koulutuksen tarjoaja harkitsee vanhojen opintojen korvaavuuksia. Kysymyksenä oli, olisiko tulevaisuudessa mahdollista järjestää monialaista koulutusta, jossa olisi yhdistetty kaksi toisiaan tukevaa ammattialaa.
Työmenetelminä hankkeessa käytettiin aiemmin tehtyjen selvitysten ja tutkimusten analysointia sekä erään ammatillisen toisen asteen oppilaitoksen opettajille ja alan yrityksen edustajalle tehtyä kyselyä, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Työn tuloksena syntyi tämä työ, joka on pohdinta moniammatillisen koulutuksen tarpeista. Kyselyistä selvisi, että monialaisuudelle on tarvetta teollisuudessa sekä pk-yrityskentällä. Monialaisuudesta uskotaan olevan hyötyä myös opiskelijoille, joiden katsomus omaa ja toista ammattialaa kohtaan laajenee. Lisäksi moniammatillisuus parantaa opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia sekä auttaa motivoitumaan työelämässä työnkuvan monipuolisuuden kautta. Opettajille moniammatillinen koulutusohjelma luo lisää haasteita ja lisäksi myös opettajalta voidaan vaatia moniammatillista koulutusta. Kuitenkin moniammatillinen koulutusohjelma tuo mukanaan myös toivottuja haasteita opetukseen.
Selvityksen perusteella nähtiin tarpeelliseksi moniammatillista koulutusta järjestettäessä muuttaa perusopintojen kurssirakennetta ja sisältöä nykyisestä laajemmaksi sekä kehittää opetusmenetelmiä siten, että kursseilla käsitelty asia tukisi toista opetettavaa alaa mahdollisimman hyvin. Näin voitaisiin tiedollisen oppimisen lisäksi valmentaa opiskelijoita kahteen alaan yhtä aikaa sekä tulevan työn eteen tuomiin haasteisiin.
Työmenetelminä hankkeessa käytettiin aiemmin tehtyjen selvitysten ja tutkimusten analysointia sekä erään ammatillisen toisen asteen oppilaitoksen opettajille ja alan yrityksen edustajalle tehtyä kyselyä, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Työn tuloksena syntyi tämä työ, joka on pohdinta moniammatillisen koulutuksen tarpeista. Kyselyistä selvisi, että monialaisuudelle on tarvetta teollisuudessa sekä pk-yrityskentällä. Monialaisuudesta uskotaan olevan hyötyä myös opiskelijoille, joiden katsomus omaa ja toista ammattialaa kohtaan laajenee. Lisäksi moniammatillisuus parantaa opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia sekä auttaa motivoitumaan työelämässä työnkuvan monipuolisuuden kautta. Opettajille moniammatillinen koulutusohjelma luo lisää haasteita ja lisäksi myös opettajalta voidaan vaatia moniammatillista koulutusta. Kuitenkin moniammatillinen koulutusohjelma tuo mukanaan myös toivottuja haasteita opetukseen.
Selvityksen perusteella nähtiin tarpeelliseksi moniammatillista koulutusta järjestettäessä muuttaa perusopintojen kurssirakennetta ja sisältöä nykyisestä laajemmaksi sekä kehittää opetusmenetelmiä siten, että kursseilla käsitelty asia tukisi toista opetettavaa alaa mahdollisimman hyvin. Näin voitaisiin tiedollisen oppimisen lisäksi valmentaa opiskelijoita kahteen alaan yhtä aikaa sekä tulevan työn eteen tuomiin haasteisiin.