Microsoft Office Sharepoint Server 2010 käytön arviointi : Case: Lahden tiede- ja yrityspuisto Oy
Rötkö, Jami (2011)
Rötkö, Jami
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715721
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutustua Microsoft Office Sharepoint Server 2010-käyttöönottoon ja kehitykseen Lahden tiede- ja yrityspuistossa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä mieltä käyttäjät ovat uudesta tietojärjestelmästä ja mitä kehitettävää siinä vielä on. Tutkimuksessa selviää, mitkä asiat uudessa tietojärjestelmässä ovat ongelmallisia käyttäjien mielestä ja millaisia vai-kutuksia ja haasteita sillä on käyttäjien toimintaan.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli case-tutkimus eli niin sanottu tapaustutkimus. Siinä perehdyttiin Lahden tiede- ja yrityspuistossa käyttöön otettuun Sharepoint 2010 -alustalle rakennettuun intranettiin ja dokumentoinnin hallintajärjestelmään. Yrityksen työntekijöille eli tietojärjestelmän loppukäyttäjille lähetettiin sähköpostilla kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä käyttäjät ovat kyseisestä järjestelmästä.
Keskeisimpinä tuloksina tutkimuksesta selvisi, mitä mieltä käyttäjät ovat uudesta tietojärjestelmästä. Hyvät ja huonot puolet nousivat järjestelmästä selkeästi esille ja niiden avulla on mahdollista alkaa kehittää tietojärjestelmää käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että käyttäjät kokevat dokumenttien tallentamisen monimutkaiseksi tai jopa vaikeaksi. Vaikein osuus on dokumenttien luokittelu, joka ei ole tarpeeksi täsmällistä. Siinä on valittavana liian paljon erilaisia luokkia ja näin syntyy ristiriitoja dokumenttien luokittelun suhteen. Järjestelmän etusivun informatiivisuus lisäsi järjestelmän käytettävyyttä, mutta kaikki käyttäjät eivät osanneet hyödyntää sitä tai eivät itse uskaltaneet olla vuorovaikutuksessa järjestelmän kautta muihin käyttäjiin.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä mieltä käyttäjät ovat uudesta tietojärjestelmästä ja mitä kehitettävää siinä vielä on. Tutkimuksessa selviää, mitkä asiat uudessa tietojärjestelmässä ovat ongelmallisia käyttäjien mielestä ja millaisia vai-kutuksia ja haasteita sillä on käyttäjien toimintaan.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli case-tutkimus eli niin sanottu tapaustutkimus. Siinä perehdyttiin Lahden tiede- ja yrityspuistossa käyttöön otettuun Sharepoint 2010 -alustalle rakennettuun intranettiin ja dokumentoinnin hallintajärjestelmään. Yrityksen työntekijöille eli tietojärjestelmän loppukäyttäjille lähetettiin sähköpostilla kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä käyttäjät ovat kyseisestä järjestelmästä.
Keskeisimpinä tuloksina tutkimuksesta selvisi, mitä mieltä käyttäjät ovat uudesta tietojärjestelmästä. Hyvät ja huonot puolet nousivat järjestelmästä selkeästi esille ja niiden avulla on mahdollista alkaa kehittää tietojärjestelmää käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että käyttäjät kokevat dokumenttien tallentamisen monimutkaiseksi tai jopa vaikeaksi. Vaikein osuus on dokumenttien luokittelu, joka ei ole tarpeeksi täsmällistä. Siinä on valittavana liian paljon erilaisia luokkia ja näin syntyy ristiriitoja dokumenttien luokittelun suhteen. Järjestelmän etusivun informatiivisuus lisäsi järjestelmän käytettävyyttä, mutta kaikki käyttäjät eivät osanneet hyödyntää sitä tai eivät itse uskaltaneet olla vuorovaikutuksessa järjestelmän kautta muihin käyttäjiin.