Esiselvitys kanta-asiakasjärjestelmän kehittämiseksi
Luoto, Marika (2011)
Luoto, Marika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä esiselvitys kanta-asiakasjärjestelmän kehittämisestä kohde yritykseen hyödyntämällä jo olemassa olevia järjestelmiä, kassajärjestelmää sekä ajanvarausjärjestelmää. Lopullisena tuotoksena on tehdä toimeksianto kanta-asiakassivujen luomisesta mainostoimistolle. Yrityksen tulee hyödyntää tehokkaammin kerättyä asiakasrekisteriä. Liittämällä se asiakkaiden avulla kassajärjestelmään, luo se yritykselle kanta-asiakasohjelman, jossa kanta-asiakkaiden on mahdollista saada tietoa lisäeduista tai tarjouksista, joita yritys tarjoaa.
Yrityksen internetsivuihin liitettävien uusien kanta-asiakassivujen tarkoituksena on saada aikaan kysyntää ja luoda mielikuvia yrityksestä sekä luoda ostotarpeita kohdesegmenteissä. Esiselvityksen avulla on tarkoitus viedä yrityksen kanta-asiakkuusajattelua eteenpäin. Asiakkaiden sitouttaminen ja uuden ammattituotesarjan saaminen voimakkaammin markkinoille on myös eräs työn tavoitteista. Nimue -sarja on ollut vasta kolme (3) vuotta markkinoilla, joten kuluttajat kaipaavat siitä lisää tietoa. Sarja pohjautuu hedelmähappoihin sekä tuotteen laskettuun pH-arvoon. Näiden ominaisuuksien avulla on saatu erittäin hyviä tuloksia ihon hoidossa.
Teoreettisena viitekehyksenä käsitellään asiakassuhdemarkkinointia, kanta-asiakkuutta; sen määrittämistä ja analysoinnin tärkeyttä sekä asiantuntijapalvelun käyttöä. Lisäksi tarkastellaan asiakassuhteen vaiheita, asiakkuuden arvonmuodostumista sekä asiakkuuden hallintaa osana kanta-asiakasmarkkinointia. Näiden pohjalta määritetään yrityksen kanta-asiakkuus. Kappaleessa kolme (3)selvitetään yrityksen liikeideaa ja aiempaa markkinointia. Prosessikuvauksessa ja tuotoksessa kerrotaan toimeksiannon eri vaiheiden eteneminen. Johtopäätökset kuvaavat opiskelijan oppimista sekä työn toteutumista. Prosessin lopputuloksena syntyi brief eli toimeksianto mainostoimistolle. Toteutettuna kanta-asiakassivujen tekeminen luo asiakkaille lisäarvoa ja lisäksi yrityksen on mahdollista saada asiakasrekisteri ilman, että resursseja pitää sitoa sen tekemiseen.
Yrityksen internetsivuihin liitettävien uusien kanta-asiakassivujen tarkoituksena on saada aikaan kysyntää ja luoda mielikuvia yrityksestä sekä luoda ostotarpeita kohdesegmenteissä. Esiselvityksen avulla on tarkoitus viedä yrityksen kanta-asiakkuusajattelua eteenpäin. Asiakkaiden sitouttaminen ja uuden ammattituotesarjan saaminen voimakkaammin markkinoille on myös eräs työn tavoitteista. Nimue -sarja on ollut vasta kolme (3) vuotta markkinoilla, joten kuluttajat kaipaavat siitä lisää tietoa. Sarja pohjautuu hedelmähappoihin sekä tuotteen laskettuun pH-arvoon. Näiden ominaisuuksien avulla on saatu erittäin hyviä tuloksia ihon hoidossa.
Teoreettisena viitekehyksenä käsitellään asiakassuhdemarkkinointia, kanta-asiakkuutta; sen määrittämistä ja analysoinnin tärkeyttä sekä asiantuntijapalvelun käyttöä. Lisäksi tarkastellaan asiakassuhteen vaiheita, asiakkuuden arvonmuodostumista sekä asiakkuuden hallintaa osana kanta-asiakasmarkkinointia. Näiden pohjalta määritetään yrityksen kanta-asiakkuus. Kappaleessa kolme (3)selvitetään yrityksen liikeideaa ja aiempaa markkinointia. Prosessikuvauksessa ja tuotoksessa kerrotaan toimeksiannon eri vaiheiden eteneminen. Johtopäätökset kuvaavat opiskelijan oppimista sekä työn toteutumista. Prosessin lopputuloksena syntyi brief eli toimeksianto mainostoimistolle. Toteutettuna kanta-asiakassivujen tekeminen luo asiakkaille lisäarvoa ja lisäksi yrityksen on mahdollista saada asiakasrekisteri ilman, että resursseja pitää sitoa sen tekemiseen.