Ohjattu musiikki päiväkodissa
Hieta-Koivisto, Hanne-Mari (2011)
Hieta-Koivisto, Hanne-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615666
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on ohjattu musiikki päiväkodissa. Kohderyhmänä opinnäytetyössä on Porin Ruosniemen päiväkodin yksi 3-6 –vuotiaiden kokopäiväryhmä. Tuokioon osallistui edellä mainitusta lapsiryhmästä kahdeksan 4-5 -vuotiasta lasta. Työn tavoitteena oli löytää uusia työkaluja ja ideoita, joita päiväkodin työntekijät voisivat käyttää myöhemmin musiikkituokioissa. Työn kautta pyrittiin myös innostamaan päiväkodin työntekijöitä aiempaa enemmän musiikkituokioiden toteuttamiseen. Tavoitteena oli myös innostaa lapsia musiikkia kohtaan ja luoda sellainen sisältö tuokioihin, että jokainen lapsi voisi saada musiikista positiivisia onnistumisen kokemuksia tuokioiden aikana.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2011. Toiminnallinen osuus sisälsi viisi toiminnallista musiikkituokiota. Tuokioiden sisältö oli hyvin monipuolinen, kuten esimerkiksi musiikkiliikuntaa, laulamista ja soittamista. Jokaisessa tuokiossa oli sama alkulämmittely ja lähes sama loppurentoutus. Jotkut tuokiot sisälsivät laulun, jolla virittäydyttiin tunnin teemaan. Pääpaino tuokioissa oli kuitenkin uuden laulun opettelussa ja soittamisessa. Tuokioissa oli mukana myös aina jotain uusia lauluja tutuksi tulleiden laulujen lisäksi. Tuokiot liittyivät aina jollain tapaa toisiinsa, esimerkiksi kolmannen tuokion laulu sai uusia muotoja viidennessä tuokiossa.
Työn tulokseksi syntyi viisi musiikkituokiota. Musiikkituokioista tehtiin havaintoja tuokioiden aikana, jotka kirjattiin ylös ja raportoitiin. Tämän opinnäytetyön tulos palvelee sekä opinnäytetyön tekijää, opinnäytetyön yhteistyökumppania että yleisesti opinnäytetyön lukeneita kasvatusalan ammattilaisia. Opinnäytetyön kautta edellä mainitut tahot saavat lisää työkaluja musiikkituokioiden toteuttamiseen. Tätä kautta heidän ammatillisuutensa pääsee kehittymään.
Teoriassa nostetaan esille yleisiä asioita varhaiskasvatuksesta ja päivähoidosta, lapsen luovuuden kehitys alle kouluiässä sekä alle kouluikäinen lapsi ja musiikkikasvatus. Luku viisi sisältää esittelyn Ruosniemen päiväkodin musiikkikasvatuksesta. Luvusta viisi aina opinnäytetyön loppuun asti syvennytään musiikkituokioihin tässä työssä. Ensimmäisenä tulee esiin musiikkituokioiden runko tässä työssä ja tämän jälkeen syvennytään itse musiikkituokioista nouseviin havaintoihin. Opinnäytetyö päättyy pohdintaan, joka kokoaa kaiken yhteen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2011. Toiminnallinen osuus sisälsi viisi toiminnallista musiikkituokiota. Tuokioiden sisältö oli hyvin monipuolinen, kuten esimerkiksi musiikkiliikuntaa, laulamista ja soittamista. Jokaisessa tuokiossa oli sama alkulämmittely ja lähes sama loppurentoutus. Jotkut tuokiot sisälsivät laulun, jolla virittäydyttiin tunnin teemaan. Pääpaino tuokioissa oli kuitenkin uuden laulun opettelussa ja soittamisessa. Tuokioissa oli mukana myös aina jotain uusia lauluja tutuksi tulleiden laulujen lisäksi. Tuokiot liittyivät aina jollain tapaa toisiinsa, esimerkiksi kolmannen tuokion laulu sai uusia muotoja viidennessä tuokiossa.
Työn tulokseksi syntyi viisi musiikkituokiota. Musiikkituokioista tehtiin havaintoja tuokioiden aikana, jotka kirjattiin ylös ja raportoitiin. Tämän opinnäytetyön tulos palvelee sekä opinnäytetyön tekijää, opinnäytetyön yhteistyökumppania että yleisesti opinnäytetyön lukeneita kasvatusalan ammattilaisia. Opinnäytetyön kautta edellä mainitut tahot saavat lisää työkaluja musiikkituokioiden toteuttamiseen. Tätä kautta heidän ammatillisuutensa pääsee kehittymään.
Teoriassa nostetaan esille yleisiä asioita varhaiskasvatuksesta ja päivähoidosta, lapsen luovuuden kehitys alle kouluiässä sekä alle kouluikäinen lapsi ja musiikkikasvatus. Luku viisi sisältää esittelyn Ruosniemen päiväkodin musiikkikasvatuksesta. Luvusta viisi aina opinnäytetyön loppuun asti syvennytään musiikkituokioihin tässä työssä. Ensimmäisenä tulee esiin musiikkituokioiden runko tässä työssä ja tämän jälkeen syvennytään itse musiikkituokioista nouseviin havaintoihin. Opinnäytetyö päättyy pohdintaan, joka kokoaa kaiken yhteen.