Puhu mulle : Henkilökunnan tuki erikielisten lasten kielen kehityksessä alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
Turunen, Satu (2011)
Turunen, Satu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515619
Tiivistelmä
Työni kohdentuu vantaalaiseen varhaiskasvatukseen suomenkielisissä päiväkodeissa, joissa on erikielisiä lapsia. Työn tavoitteena on vahvistaa ja tukea päivähoidon ammattilaisten työtä tällaisissa alle 3-vuotiaiden lasten ryhmissä. Lapsi opettelee tämän ikäisenä käyttämään kieltä ilmaisukeinona. Tällöin erikieliset lapset opettelevat samaan aikaan sekä omaa äidinkieltään että suomenkieltä. Tämä aika on hyvin herkkää aikaa kielen kehittymiselle ja siksi on tärkeätä saada aikaiseksi hyvä pohja molemmilla kielillä, jotta saataisiin lapselle hyvät taidot molemmissa kielissä. Tässä työssä mietitään keinoja, millä näihin tavoitteisiin päästäisiin. Ehkäistään puolikielisyyttä ja muita ongelmia, mitä kaksikielisyys voi tuoda tullessaan.
Tutkimus on suoritettu vantaalaisissa päiväkodeissa, joissa alle 3-vuotiaiden lasten suomenkielisissä ryhmissä on erikielisiä lapsia. Näiden lasten vanhemmilla, joko molemmilla tai toisella on äidinkielenään muu kieli kuin suomi ja he käyttävät omaa äidinkieltään kotikielenään lapsen kanssa. Tutkimuksessa etsitään keinoja ja menetelmiä vanhemmille ja henkilökunnalle kuinka tukea lapsen kielen kehitystä arjessa.
Vantaalla on paljon eri kieli- ja kulttuuritaustaisia perheitä, joiden lapset osallistuvat päivähoitoon. Varhaiskasvatuksen missiona on hyvinvoiva lapsi ja silloin yhtenä tavoitteena on saada lapselle hyvät kielelliset valmiudet ennen koulun aloitusta. Hyvät vuorovaikutustaidot auttavat lasta selviytymään elämässään.
Tutkimus on suoritettu vantaalaisissa päiväkodeissa, joissa alle 3-vuotiaiden lasten suomenkielisissä ryhmissä on erikielisiä lapsia. Näiden lasten vanhemmilla, joko molemmilla tai toisella on äidinkielenään muu kieli kuin suomi ja he käyttävät omaa äidinkieltään kotikielenään lapsen kanssa. Tutkimuksessa etsitään keinoja ja menetelmiä vanhemmille ja henkilökunnalle kuinka tukea lapsen kielen kehitystä arjessa.
Vantaalla on paljon eri kieli- ja kulttuuritaustaisia perheitä, joiden lapset osallistuvat päivähoitoon. Varhaiskasvatuksen missiona on hyvinvoiva lapsi ja silloin yhtenä tavoitteena on saada lapselle hyvät kielelliset valmiudet ennen koulun aloitusta. Hyvät vuorovaikutustaidot auttavat lasta selviytymään elämässään.