Vanhempien kokemuksia asiakaslähtöisyydestä lasten neurologian yksikön moniammatillisessa yhteispalaverissa
Luukinen, Merja; Kumpulainen, Kirsi; Lyytikäinen, Anne (2011)
Luukinen, Merja
Kumpulainen, Kirsi
Lyytikäinen, Anne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515605
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia asiakaslähtöisyydestä lasten neurologian yksikön moniammatillisessa yhteispalaverissa. Osatutkimustehtävän tarkoituksena on saada tietoa millaisia ehdotuksia vanhemmilla on moniammatillisen yhteispalaverin asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi. Tutkimustulosten avulla lasten neurologian yksikössä on mahdollisuus jatkossa tarkastella ja tarvittaessa kehittää moniammatillisen yhteispalaverin asiakaslähtöisyyttä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaslähtöisyyttä ja lapsen kokonaisvaltaista kuntoutusta sekä kuntoutustutkimusta, jonka osana on moniammatillinen yhteispalaveri. Sosiaali- ja terveyssektorilla asiakaslähtöisyys voidaan tiivistää neljään keskeiseen ulottuvuuteen: asiakaslähtöisyys toiminnan arvoperustana, ymmärrys asiakkaan tarpeista toiminnan organisoinnin lähtökohtana, asiakas aktiivisena toimijana ja subjektina sekä asiakas yhdenvertaisena toimijana ja tasa-arvoisena kumppanina.
Tutkimus on fenomenologis-hermeneuttiseen ajatteluun pohjautuva laadullinen tapaustutkimus. Kohderyhmä hankittiin käyttäen harkinnanvaraista otantaa ja aineistonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin pohjoissuomalaisessa kunnassa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että haastatteluun osallistuneet vanhemmat kokivat asiakaslähtöisyyden moniammatillisessa yhteispalaverissa moniulotteisena ja itselleen hyvin merkityksellisenä asiana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että päätöksenteko oli asiantuntijalähtöistä ja keskustelu rutiininomaista. Tutkimuksemme antaa viitteitä siihen, että moniammatillista yhteispalaveria on mahdollista kehittää yhteistyössä sekä asiakasta että organisaatioita palvelevaksi. Tavoitteena tulisi olla sellainen asiakaslähtöinen työ, jota luonnehtivat kumppanuus ja dialoginen yhteistyö eri osapuolten kesken.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaslähtöisyyttä ja lapsen kokonaisvaltaista kuntoutusta sekä kuntoutustutkimusta, jonka osana on moniammatillinen yhteispalaveri. Sosiaali- ja terveyssektorilla asiakaslähtöisyys voidaan tiivistää neljään keskeiseen ulottuvuuteen: asiakaslähtöisyys toiminnan arvoperustana, ymmärrys asiakkaan tarpeista toiminnan organisoinnin lähtökohtana, asiakas aktiivisena toimijana ja subjektina sekä asiakas yhdenvertaisena toimijana ja tasa-arvoisena kumppanina.
Tutkimus on fenomenologis-hermeneuttiseen ajatteluun pohjautuva laadullinen tapaustutkimus. Kohderyhmä hankittiin käyttäen harkinnanvaraista otantaa ja aineistonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin pohjoissuomalaisessa kunnassa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että haastatteluun osallistuneet vanhemmat kokivat asiakaslähtöisyyden moniammatillisessa yhteispalaverissa moniulotteisena ja itselleen hyvin merkityksellisenä asiana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että päätöksenteko oli asiantuntijalähtöistä ja keskustelu rutiininomaista. Tutkimuksemme antaa viitteitä siihen, että moniammatillista yhteispalaveria on mahdollista kehittää yhteistyössä sekä asiakasta että organisaatioita palvelevaksi. Tavoitteena tulisi olla sellainen asiakaslähtöinen työ, jota luonnehtivat kumppanuus ja dialoginen yhteistyö eri osapuolten kesken.