AKK Driver Academy - valmennusryhmän tuotteistaminen
Koivuluoma, Laura (2011)
Koivuluoma, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515592
Tiivistelmä
AKK Driver Academy on Suomen virallinen autourheilun huippuvalmennusryhmä. AKK Sports Oy on valinnut siihen 14 lahjakasta kuljettajaa ja kolme kartanlukijaa. AKK Sports Oy:llä ei kuitenkaan yksin ole sellaisia resursseja, että se pystyisi maksamaan valmennettaviensa urheilun. Sen vuoksi Driver Academy kaipaa sponsoriyhteistyökumppaneita, jotka mahdollistaisivat täysipainoisen keskittymisen kilpailemiseen.
Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite oli tuotteistaa Driver Academy, toisena tavoitteena oli henkilöbrändäyksen avulla suunnitella vahva brändi-identiteetti Driver Academylle ja kolmantena tavoitteena oli löytää sponsorointiyhteistyön toteutukseen keinoja, joiden avulla voidaan perustella yhteistyön hyödynnettävyys yritykselle. Opinnäytetyö on tehty kohteen eli Driver Academyn näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosa sisältää tuotteistuksen, henkilöbrändäyksen ja sponsoroinnin teoriat. Nämä kolme teoriaa käydään läpi käytännössä empirian puolella.
Opinnäytetyö toteutettiin produktina, jossa tekijä suunnitteli Driver Academylle vahvan brändi-identiteetin sen ominaisuuksien perusteella. Jokainen kuljettaja on erilainen, mutta heillä jokaisella on yhteisiä piirteitä, jotka voidaan nostaa brändi-identiteettiin. Niitä ovat kilpailuhenkisyys, nuoruus, omistautuneisuus, jännittävyys. Opinnäytetyössä on tultu seuraavaan päätelmään: on suositeltavaa jakaa valmennusryhmä omiin lajeihinsa, ja jokaiselle kolmelle lajille, ralli, karting ja rata-autoilu, olisi kannattavaa suunnitella oma tuotteistettu peruspakettinsa. Tähän peruspakettiin pystyisi sponsoriyhteistyön hyödyntämiskeinoja, eli moduuleja, hyödyntämällä, joko lisäämällä tai poistamalla, räätälöimään yhteistyökumppaneille heidän yksilöllisiä tarpeitaan vastaavan paketin. Opinnäytetyön tarkoitus on hyödyttää Driver Academyä, mutta laadittu tuotteistusohjelma on myös pienien muutosten kautta monistettavissa muille autourheilijoille.
Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite oli tuotteistaa Driver Academy, toisena tavoitteena oli henkilöbrändäyksen avulla suunnitella vahva brändi-identiteetti Driver Academylle ja kolmantena tavoitteena oli löytää sponsorointiyhteistyön toteutukseen keinoja, joiden avulla voidaan perustella yhteistyön hyödynnettävyys yritykselle. Opinnäytetyö on tehty kohteen eli Driver Academyn näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosa sisältää tuotteistuksen, henkilöbrändäyksen ja sponsoroinnin teoriat. Nämä kolme teoriaa käydään läpi käytännössä empirian puolella.
Opinnäytetyö toteutettiin produktina, jossa tekijä suunnitteli Driver Academylle vahvan brändi-identiteetin sen ominaisuuksien perusteella. Jokainen kuljettaja on erilainen, mutta heillä jokaisella on yhteisiä piirteitä, jotka voidaan nostaa brändi-identiteettiin. Niitä ovat kilpailuhenkisyys, nuoruus, omistautuneisuus, jännittävyys. Opinnäytetyössä on tultu seuraavaan päätelmään: on suositeltavaa jakaa valmennusryhmä omiin lajeihinsa, ja jokaiselle kolmelle lajille, ralli, karting ja rata-autoilu, olisi kannattavaa suunnitella oma tuotteistettu peruspakettinsa. Tähän peruspakettiin pystyisi sponsoriyhteistyön hyödyntämiskeinoja, eli moduuleja, hyödyntämällä, joko lisäämällä tai poistamalla, räätälöimään yhteistyökumppaneille heidän yksilöllisiä tarpeitaan vastaavan paketin. Opinnäytetyön tarkoitus on hyödyttää Driver Academyä, mutta laadittu tuotteistusohjelma on myös pienien muutosten kautta monistettavissa muille autourheilijoille.