Musiikkipiratismi - levy-yhtiöiden ikuinen ongelma?
Toivanen, Ari (2011)
Toivanen, Ari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515511
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten musiikin laiton lataaminen ja jakelu vaikuttavat tällä hetkellä levy-yhtiöiden toimintaan, miten tekijänoikeudet ovat toteutuneet yhtiöiden kannalta, ja millaisena yhtiöt näkevät musiikkiteollisuuden ja levy-yhtiöiden tulevaisuuden. Tutkimusta varten haastateltiin viiden eri levy-yhtiön edustajaa, joista neljä kuuluivat suuriksi luokiteltaviin yhtiöihin ja yksi edusti riippumattomien pienyhtiöiden näkökantaa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään ensimmäiseksi suomalaista musiikkiteollisuutta kuten äänitemyyntiä, musiikkikustannusta, markkinointia sekä levy-yhtiöitä ja niiden toimenkuvaa. Tämän jälkeen kerrotaan yleisesti tekijänoikeuksista ja tekijänoikeuksiin liittyvistä termeistä, tekijänoikeuslaista ja tekijänoikeusrikkomuksista. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään musiikkipiratismia, piratismin ajankohtaisuutta sekä lopuksi esitellään eri tekijänoikeuksia valvovia ja ylläpitäviä järjestöjä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin haastatteluina, joista neljä suoritettiin puhelimitse ja yksi levy-yhtiön tiloissa. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, niistä koostettiin tutkimustulokset ja niiden pohjalta tehtiin johtopäätökset. Tutkimuksen ja haastatteluiden perusteella selvisi, että suuremmat levy-yhtiöt suhtautuvat selkeästi tiukemmin tekijänoikeusrikkomuksiin ja piratismiin kuin pienempi yhtiö ja suuremmat yhtiöt myös tiedostavat kärsivänsä musiikin laittomasta kopioinnista ja levityksestä enemmän. Musiikkipiratismia ei kuitenkaan nähdä tällä hetkellä sen suurempana uhkana tai ongelmana kuin se on ollut jo vuosia, eikä siihen käytetä yhtiöissä erillisiä päivittäisiä toimenpiteitä.
Digitaalisen levymyynnin lisääntyessä internetissä on levy-yhtiöiden tulevaisuuden haasteena sellaisen markkinoinnin luominen, jolla ihmiset saadaan jatkossakin ostamaan musiikkia.
Työn teoriaosuudessa käsitellään ensimmäiseksi suomalaista musiikkiteollisuutta kuten äänitemyyntiä, musiikkikustannusta, markkinointia sekä levy-yhtiöitä ja niiden toimenkuvaa. Tämän jälkeen kerrotaan yleisesti tekijänoikeuksista ja tekijänoikeuksiin liittyvistä termeistä, tekijänoikeuslaista ja tekijänoikeusrikkomuksista. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään musiikkipiratismia, piratismin ajankohtaisuutta sekä lopuksi esitellään eri tekijänoikeuksia valvovia ja ylläpitäviä järjestöjä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin haastatteluina, joista neljä suoritettiin puhelimitse ja yksi levy-yhtiön tiloissa. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, niistä koostettiin tutkimustulokset ja niiden pohjalta tehtiin johtopäätökset. Tutkimuksen ja haastatteluiden perusteella selvisi, että suuremmat levy-yhtiöt suhtautuvat selkeästi tiukemmin tekijänoikeusrikkomuksiin ja piratismiin kuin pienempi yhtiö ja suuremmat yhtiöt myös tiedostavat kärsivänsä musiikin laittomasta kopioinnista ja levityksestä enemmän. Musiikkipiratismia ei kuitenkaan nähdä tällä hetkellä sen suurempana uhkana tai ongelmana kuin se on ollut jo vuosia, eikä siihen käytetä yhtiöissä erillisiä päivittäisiä toimenpiteitä.
Digitaalisen levymyynnin lisääntyessä internetissä on levy-yhtiöiden tulevaisuuden haasteena sellaisen markkinoinnin luominen, jolla ihmiset saadaan jatkossakin ostamaan musiikkia.