Nuoren voimaantumisen tukeminen: Nuorten kokemuksia onnellisuudesta, palautteen saannista ja sosiaalisesta mediasta
Haaranen, Anni; Halonen, Senja (2011)
Haaranen, Anni
Halonen, Senja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415454
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto
Tekijät: Anni Haaranen ja Senja Halonen
Opinnäytetyön nimi: Nuorten voimaantumisen tukeminen – nuorten kokemuksia onnellisuudesta, palautteen saannista ja sosiaalisesta mediasta
Työn ohjaajat: Juha Alakuppi, Maria Kukkonen ja Seija Mattila
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2011
Sivumäärä: 50 + 6 liitesivua
Tutkimusprosessissa oli tarkoitus kuvailla nuorten kokemuksia ja ajatuksia sosiaalisen median käytöstä ja sieltä saadusta palautteesta. Tutkimuksen tavoitteena on että siitä saatua tietoa käytetään WiseSteps-ohjelman kehittämiseen, jotta ohjelmasta tulisi paremmin nuorten tarpeita ja kokemuksia vastaava. Meidän tavoitteenamme on tulevina psykiatriaan suuntautuvina sairaanhoitajina, saada työkaluja nuoren kohtaamiseen sekä ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Suoritimme tutkimusaineiston keruun Oulun seudun ammattiopiston Myllytullin yksikössä keväällä 2011 kahtena päivänä. Olimme läsnä tutkimusaineistoa kerättäessä. Kyselyn muotona oli avoin, puolistrukturoitu kyselylomake. Aineiston käsittelimme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset jakautuivat yhdistävästä käsitteestä (voimaantuminen) neljään yläluokkaan. Yläluokkina olivat onnellisuus, onnistuminen, palaute ja sosiaalinen media. Nämä teemat jakautuivat edelleen kahdesta neljään alaluokkaan. Tutkimuksessa selvisi että tutkimukseen osallistuvat nuoret hyötyvät saadusta palautteesta sekä ovat avoimia palautteen annon uusille väylille, kuten sosiaaliselle medialle. Palaute koettiin parhaimpana silloin, kun se oli rakentavaa ja rehellistä. Onnellisuutta ja onnistumisen tunnetta nuoret kokivat saaneensa muun muassa arkielämästä, koulusta, sekä toiminnallisista että muiden ihmisten/omien tavoitteiden kautta. Onnistumista määriteltiin omaan kokemuspohjaan peilaten.
Tutkimuksesta hyötyvät tutkitun koulun henkilökunta, tilaava yritys sekä hoitotyön opiskelijat. Koulun henkilökunta saa viime käden tietoa nuorten halukkuudesta palautteen saantiin sekä toiveista sen muodoista. Tuloksia voidaan hyödyntää WiseSteps-ohjelman kehityksessä, ottamalla nuorten mielipide huomioon. Tutkimuksesta löytyy myös jatkotutkimuksen aihe, kun ohjelma on otettu käyttöön kyseessä olevaan kouluun. Tämä tutkimus voi olla pohjana ohjelman käyttökokemusten tutkimisen teoriassa.
Asiasanat: Voimaantuminen, onnellisuus, onnistuminen, palaute, sosiaalinen media
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto
Tekijät: Anni Haaranen ja Senja Halonen
Opinnäytetyön nimi: Nuorten voimaantumisen tukeminen – nuorten kokemuksia onnellisuudesta, palautteen saannista ja sosiaalisesta mediasta
Työn ohjaajat: Juha Alakuppi, Maria Kukkonen ja Seija Mattila
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2011
Sivumäärä: 50 + 6 liitesivua
Tutkimusprosessissa oli tarkoitus kuvailla nuorten kokemuksia ja ajatuksia sosiaalisen median käytöstä ja sieltä saadusta palautteesta. Tutkimuksen tavoitteena on että siitä saatua tietoa käytetään WiseSteps-ohjelman kehittämiseen, jotta ohjelmasta tulisi paremmin nuorten tarpeita ja kokemuksia vastaava. Meidän tavoitteenamme on tulevina psykiatriaan suuntautuvina sairaanhoitajina, saada työkaluja nuoren kohtaamiseen sekä ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Suoritimme tutkimusaineiston keruun Oulun seudun ammattiopiston Myllytullin yksikössä keväällä 2011 kahtena päivänä. Olimme läsnä tutkimusaineistoa kerättäessä. Kyselyn muotona oli avoin, puolistrukturoitu kyselylomake. Aineiston käsittelimme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset jakautuivat yhdistävästä käsitteestä (voimaantuminen) neljään yläluokkaan. Yläluokkina olivat onnellisuus, onnistuminen, palaute ja sosiaalinen media. Nämä teemat jakautuivat edelleen kahdesta neljään alaluokkaan. Tutkimuksessa selvisi että tutkimukseen osallistuvat nuoret hyötyvät saadusta palautteesta sekä ovat avoimia palautteen annon uusille väylille, kuten sosiaaliselle medialle. Palaute koettiin parhaimpana silloin, kun se oli rakentavaa ja rehellistä. Onnellisuutta ja onnistumisen tunnetta nuoret kokivat saaneensa muun muassa arkielämästä, koulusta, sekä toiminnallisista että muiden ihmisten/omien tavoitteiden kautta. Onnistumista määriteltiin omaan kokemuspohjaan peilaten.
Tutkimuksesta hyötyvät tutkitun koulun henkilökunta, tilaava yritys sekä hoitotyön opiskelijat. Koulun henkilökunta saa viime käden tietoa nuorten halukkuudesta palautteen saantiin sekä toiveista sen muodoista. Tuloksia voidaan hyödyntää WiseSteps-ohjelman kehityksessä, ottamalla nuorten mielipide huomioon. Tutkimuksesta löytyy myös jatkotutkimuksen aihe, kun ohjelma on otettu käyttöön kyseessä olevaan kouluun. Tämä tutkimus voi olla pohjana ohjelman käyttökokemusten tutkimisen teoriassa.
Asiasanat: Voimaantuminen, onnellisuus, onnistuminen, palaute, sosiaalinen media