MONIKULTTUURISTA VARHAISKASVATUSTA CHILI-HANKKEEN LASTENKERHOSSA
Kemell, Päivi (2011)
Kemell, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415446
Tiivistelmä
Kemell, Päivi. Monikulttuurista varhaiskasvatusta Chili-hankkeen lastenkerhossa. Järvenpää, syksy 2011, 62 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Järvenpään yksikkö, sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Chili, tieto ja sosiaalinen integraatio työ- ja oppimisnäkyjen mahdollistajana ESR 2009—2011–hankkeeseen osallistuneet naiset, joilla on varhaiskasvatusikäisiä lapsia, ovat kokeneet hankkeen järjestämän lastenhoidon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona on Chili-hankkeen kursseille vuonna 2010—2011 osallistuneille neljälle Lähi-idästä kotoisin olevalle maahanmuuttajanaiselle tehdyt teemahaastattelut. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalysointimenetelmää käyttäen. Teemahaastattelut tehtiin marras-, joulukuussa 2010 ja tammikuussa 2011.
Tämä työ antaa tietoa monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta maahanmuuttajan näkökulmasta. Työtä voi hyödyntää maahanmuuttajien parissa työskenneltäessä lastenkerhoissa ja päivähoidossa.
Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajanaiset pitivät hankkeen aikaista lasten-hoitoa tarpeellisena. Kasvatuskumppanuuden koettiin olevan yhteisen kielen puuttuessa haasteellista. Oman uskonnon ja kulttuurin merkitystä pidettiin tär-keänä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Järvenpään yksikkö, sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Chili, tieto ja sosiaalinen integraatio työ- ja oppimisnäkyjen mahdollistajana ESR 2009—2011–hankkeeseen osallistuneet naiset, joilla on varhaiskasvatusikäisiä lapsia, ovat kokeneet hankkeen järjestämän lastenhoidon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona on Chili-hankkeen kursseille vuonna 2010—2011 osallistuneille neljälle Lähi-idästä kotoisin olevalle maahanmuuttajanaiselle tehdyt teemahaastattelut. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalysointimenetelmää käyttäen. Teemahaastattelut tehtiin marras-, joulukuussa 2010 ja tammikuussa 2011.
Tämä työ antaa tietoa monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta maahanmuuttajan näkökulmasta. Työtä voi hyödyntää maahanmuuttajien parissa työskenneltäessä lastenkerhoissa ja päivähoidossa.
Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajanaiset pitivät hankkeen aikaista lasten-hoitoa tarpeellisena. Kasvatuskumppanuuden koettiin olevan yhteisen kielen puuttuessa haasteellista. Oman uskonnon ja kulttuurin merkitystä pidettiin tär-keänä.