Huomasitko vinjetissä sanan "ilmoitus"? : Opiskelupaikka.fi-lehden lukijoiden mielipiteitä advertoriaaleista
Leppiniemi, Tiina (2011)
Leppiniemi, Tiina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415369
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tutkitaan Opiskelupaikka.fi-lehden numeron 1/2010 lukijoiden mielipiteitä lehdessä julkaistuista advertoriaaleista eli journalistiseen asuun puetuista maksetuista ilmoituksista.
Tutkimuksen toimeksiantaja on lehteä julkaiseva nuorisoviestintätoimisto Mediatalo Opiskelupaikka Oy. Yritys kustantaa lehden tuottamisen ja jakelun lähinnä advertoriaa-limyynnillä.
Opinnäytteen tavoitteena on antaa suosituksia toimeksiantajalle lehden ansaintalogiikasta sekä ohjeita advertoriaaleja kirjoittaville toimittajille.
Tutkimuskysymys on: Mitä mieltä Opiskelupaikka.fi-lehden lukijat ovat lehden advertoriaaleista? Entä erottavatko lehden lukijat advertoriaalit ja journalistiset artikkelit toisistaan. Tutkimuksessa myös vertaillaan advertoriaalien ja journalististen artikkelien kiinnostavuutta, uuden tiedon määrää, tiedon hyödyllisyyttä ja visuaalisuutta.
Opiskelupaikka.fi-lehden lukijoiden mielipiteitä selvitetään sähköisellä kyselytutkimuksella. Kysely lähetään 900 nuorelle, jotka ovat lehden ilmestymisen aikaan abiturientteja. Vastausprosentti on 18,5.
Kyselyllä saatujen vastausten perusteella Opiskelupaikka.fi-lehden lukijoista suurin osa ei erota advertoriaaleja journalistisesti tuotettujen advertoriaalien joukosta. Ilmoituksen merkit vinjetissä, ilmoittajan logo ja asiakkaasta myönteisesti kirjoitettu teksti eivät tulosten perusteella riitä tunnistamismuodoiksi.
Advertoriaalit ja journalistiset artikkelit ovat lisäksi kovin tasaväkisiä kun muun muassa niiden kiinnostavuutta lukijoiden silmissä vertaillaan.
Opiskelupaikka.fi-lehti vaikuttaa lukijoiden mielestä luotettavalta ja myös advertoriaali-sisältöön luotetaan.
Tutkimuksen toimeksiantaja on lehteä julkaiseva nuorisoviestintätoimisto Mediatalo Opiskelupaikka Oy. Yritys kustantaa lehden tuottamisen ja jakelun lähinnä advertoriaa-limyynnillä.
Opinnäytteen tavoitteena on antaa suosituksia toimeksiantajalle lehden ansaintalogiikasta sekä ohjeita advertoriaaleja kirjoittaville toimittajille.
Tutkimuskysymys on: Mitä mieltä Opiskelupaikka.fi-lehden lukijat ovat lehden advertoriaaleista? Entä erottavatko lehden lukijat advertoriaalit ja journalistiset artikkelit toisistaan. Tutkimuksessa myös vertaillaan advertoriaalien ja journalististen artikkelien kiinnostavuutta, uuden tiedon määrää, tiedon hyödyllisyyttä ja visuaalisuutta.
Opiskelupaikka.fi-lehden lukijoiden mielipiteitä selvitetään sähköisellä kyselytutkimuksella. Kysely lähetään 900 nuorelle, jotka ovat lehden ilmestymisen aikaan abiturientteja. Vastausprosentti on 18,5.
Kyselyllä saatujen vastausten perusteella Opiskelupaikka.fi-lehden lukijoista suurin osa ei erota advertoriaaleja journalistisesti tuotettujen advertoriaalien joukosta. Ilmoituksen merkit vinjetissä, ilmoittajan logo ja asiakkaasta myönteisesti kirjoitettu teksti eivät tulosten perusteella riitä tunnistamismuodoiksi.
Advertoriaalit ja journalistiset artikkelit ovat lisäksi kovin tasaväkisiä kun muun muassa niiden kiinnostavuutta lukijoiden silmissä vertaillaan.
Opiskelupaikka.fi-lehti vaikuttaa lukijoiden mielestä luotettavalta ja myös advertoriaali-sisältöön luotetaan.