Vanhempien kokemuksia osallisuudesta päivähoitopalveluissa
Tiirola, Jonna-Mari; Ollila, Johanna; Raiskio, Tiia (2011)
Tiirola, Jonna-Mari
Ollila, Johanna
Raiskio, Tiia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315293
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Johanna Ollila, Jonna-Mari Tiirola, Tiia Raiskio
Opinnäytetyön nimi: Vanhempien kokemuksia osallisuudesta päivähoitopalveluissa
Työn ohjaajat: Aira Vanhala, Riikka Suokas
Työn valmistumislukukausi ja – vuosi: Syksy 2011 Sivumäärä 53+2 liitesivua
Tutkimme opinnäytetyössämme vanhempien kokemuksia osallisuudesta päivähoitopalveluissa. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on osallisuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on löytää keinoja vanhempien osallisuuden vahvistamiseksi sekä todeta jo olemassa olevat toimivat käytännöt. Opinnäytetyömme kohdentuu yhden pohjoissuomalaisen kunnan alueelle ja on osa Lapsen hyvä arki -hanketta.
Opinnäytetyömme keskeisenä teoreettisena lähtökohtana on kontekstuaalisen kasvun malli, jossa vanhempien ja päivähoidon välinen kasvatuskumppanuus on keskeinen käsite. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen edellyttää niin vanhempien kuin työntekijöidenkin osallisuutta. Tutkimuksemme keskeisin käsite on osallisuus, jota tutkimme vanhempien kokemusten kautta.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytämme tutkimusaineistona narratiiveja eli kertomuksia vanhempien ja päivähoidon työntekijöiden välisistä kohtaamisista päivähoidon arkisissa tilanteissa. Tutkimusaineiston analysoimme ja määrällistimme, jolloin saimme sieltä kolme eri teemaa.
Vanhempien kirjoittamien tarinoiden perusteella he ovat yleisesti tyytyväisiä kunnassa tarjottaviin päivähoitopalveluihin. Kehitettävinä asioina vanhemmat tuovat esiin päivähoitopaikan saamisen vaikeuden, vaikka päivähoitopaikan hakeminen koetaan helpoksi. Vanhemmat ovat tyytyväisiä tiedonkulkuun päivähoitopalveluiden ja kotien välillä, mutta toivovat enemmän mahdollisuuksia päivittäisiin kohtaamisiin työntekijöiden kanssa. Myös päivähoidon tapahtumia järjestettäessä vanhempien toiveita tulee huomioida mahdollisuuksien mukaan.
Vanhempien osallisuuden eri muotoja voidaan edistää varhaiskasvatuksessa yhteisten toimintatapojen sopimisella ja yhteisellä toiminnan suunnittelulla. Kunnassa voidaan sopia yksikköjen yhteiset aikataulut lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tekemisestä, sekä sen päivittämisestä. Aikataulut olisivat kaikille yhteiset, ja näin edistettäisiin kaikkien kunnan vanhempien tasa-arvoista suunnittelu-, toiminta-, ja päätösosallisuutta.
Asiasanat: osallisuus, kasvatuskumppanuus, päivähoitopalvelut, vanhemmat
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Johanna Ollila, Jonna-Mari Tiirola, Tiia Raiskio
Opinnäytetyön nimi: Vanhempien kokemuksia osallisuudesta päivähoitopalveluissa
Työn ohjaajat: Aira Vanhala, Riikka Suokas
Työn valmistumislukukausi ja – vuosi: Syksy 2011 Sivumäärä 53+2 liitesivua
Tutkimme opinnäytetyössämme vanhempien kokemuksia osallisuudesta päivähoitopalveluissa. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on osallisuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on löytää keinoja vanhempien osallisuuden vahvistamiseksi sekä todeta jo olemassa olevat toimivat käytännöt. Opinnäytetyömme kohdentuu yhden pohjoissuomalaisen kunnan alueelle ja on osa Lapsen hyvä arki -hanketta.
Opinnäytetyömme keskeisenä teoreettisena lähtökohtana on kontekstuaalisen kasvun malli, jossa vanhempien ja päivähoidon välinen kasvatuskumppanuus on keskeinen käsite. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen edellyttää niin vanhempien kuin työntekijöidenkin osallisuutta. Tutkimuksemme keskeisin käsite on osallisuus, jota tutkimme vanhempien kokemusten kautta.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytämme tutkimusaineistona narratiiveja eli kertomuksia vanhempien ja päivähoidon työntekijöiden välisistä kohtaamisista päivähoidon arkisissa tilanteissa. Tutkimusaineiston analysoimme ja määrällistimme, jolloin saimme sieltä kolme eri teemaa.
Vanhempien kirjoittamien tarinoiden perusteella he ovat yleisesti tyytyväisiä kunnassa tarjottaviin päivähoitopalveluihin. Kehitettävinä asioina vanhemmat tuovat esiin päivähoitopaikan saamisen vaikeuden, vaikka päivähoitopaikan hakeminen koetaan helpoksi. Vanhemmat ovat tyytyväisiä tiedonkulkuun päivähoitopalveluiden ja kotien välillä, mutta toivovat enemmän mahdollisuuksia päivittäisiin kohtaamisiin työntekijöiden kanssa. Myös päivähoidon tapahtumia järjestettäessä vanhempien toiveita tulee huomioida mahdollisuuksien mukaan.
Vanhempien osallisuuden eri muotoja voidaan edistää varhaiskasvatuksessa yhteisten toimintatapojen sopimisella ja yhteisellä toiminnan suunnittelulla. Kunnassa voidaan sopia yksikköjen yhteiset aikataulut lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tekemisestä, sekä sen päivittämisestä. Aikataulut olisivat kaikille yhteiset, ja näin edistettäisiin kaikkien kunnan vanhempien tasa-arvoista suunnittelu-, toiminta-, ja päätösosallisuutta.
Asiasanat: osallisuus, kasvatuskumppanuus, päivähoitopalvelut, vanhemmat