Tositarina omasta elämästä : Subjektiivisen dokumenttielokuvan tekoprosessi
Pyykkönen, Laura (2011)
Pyykkönen, Laura
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315267
Tiivistelmä
Pyykkönen, Laura 2011. Tositarina omasta elämästä. Subjektiivisen dokumenttielokuvan tekoprosessi.
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusohjelma. Sivuja 37. Liitteet 1.
______________________________________________________________
Opinnäytetyöni aiheena on subjektiivisen dokumenttielokuvan tekoprosessi. Tutkin, miten dokumentin tekeminen itselle erittäin läheisestä aiheesta ja henkilöstä vaikuttaa tekoprosessiin tekijän näkökulmasta. Tavoitteenani on esitellä subjektiivisen dokumenttielokuvan koko tekoprosessi ja selvittää, mitä hyötyjä ja haittoja läheisestä aiheesta on dokumenttielokuvan tekemisen kannalta.
Opinnäytetyöni pohjautuu omaan kokemukseeni subjektiivisen dokumenttielokuvan tekemisestä sekä eri kirjalähteisiin dokumenttielokuvista ja niiden tekoprosessista. Hyödynnän myös käymääni sähköpostikeskustelua aiheesta elokuvantekijä Ivaylo Simidchievin kanssa. Teoreettista näkökulmaa tuovat kirjalähteiden lisäksi internetissä julkaistut oppimateriaalit ja kirjoitukset dokumenttielokuvista.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen teososa on tekemäni lyhyt subjektiivinen dokumenttielokuva Varaosat tilauksessa. Opinnäytetyössä olen hyödyntänyt tekemällä tutkimisen näkökulmaa. Raportissa tutkin aihetta vertailemalla omia kokemuksiani lähteistä keräämääni teoriaan.
Keskeisimpänä ongelmana subjektiivisen dokumenttielokuvan tekemisessä on tekijän vaikeus nähdä läheinen aihe myös objektiivisesti. Jotta elokuvasta tulee hyvä, täytyy tekijän nähdä se myös ulkopuolisen silmin. Ulkopuolisten apu ja tekemisen myötä tuleva kokemus auttavat näkemään aiheen objektiivisemmin. Kun aihe ja kuvattava henkilö ovat tekijälle tuttuja, elokuvaa on helppo lähteä työstämään. Kun aihe koskettaa tekijää, se myös mitä todennäköisimmin tulee koskettamaan muitakin.
Asiasanat: subjektiivinen dokumenttielokuva, dokumenttielokuva, dokumenttielokuvan tekoprosessi, läheinen aihe
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusohjelma. Sivuja 37. Liitteet 1.
______________________________________________________________
Opinnäytetyöni aiheena on subjektiivisen dokumenttielokuvan tekoprosessi. Tutkin, miten dokumentin tekeminen itselle erittäin läheisestä aiheesta ja henkilöstä vaikuttaa tekoprosessiin tekijän näkökulmasta. Tavoitteenani on esitellä subjektiivisen dokumenttielokuvan koko tekoprosessi ja selvittää, mitä hyötyjä ja haittoja läheisestä aiheesta on dokumenttielokuvan tekemisen kannalta.
Opinnäytetyöni pohjautuu omaan kokemukseeni subjektiivisen dokumenttielokuvan tekemisestä sekä eri kirjalähteisiin dokumenttielokuvista ja niiden tekoprosessista. Hyödynnän myös käymääni sähköpostikeskustelua aiheesta elokuvantekijä Ivaylo Simidchievin kanssa. Teoreettista näkökulmaa tuovat kirjalähteiden lisäksi internetissä julkaistut oppimateriaalit ja kirjoitukset dokumenttielokuvista.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen teososa on tekemäni lyhyt subjektiivinen dokumenttielokuva Varaosat tilauksessa. Opinnäytetyössä olen hyödyntänyt tekemällä tutkimisen näkökulmaa. Raportissa tutkin aihetta vertailemalla omia kokemuksiani lähteistä keräämääni teoriaan.
Keskeisimpänä ongelmana subjektiivisen dokumenttielokuvan tekemisessä on tekijän vaikeus nähdä läheinen aihe myös objektiivisesti. Jotta elokuvasta tulee hyvä, täytyy tekijän nähdä se myös ulkopuolisen silmin. Ulkopuolisten apu ja tekemisen myötä tuleva kokemus auttavat näkemään aiheen objektiivisemmin. Kun aihe ja kuvattava henkilö ovat tekijälle tuttuja, elokuvaa on helppo lähteä työstämään. Kun aihe koskettaa tekijää, se myös mitä todennäköisimmin tulee koskettamaan muitakin.
Asiasanat: subjektiivinen dokumenttielokuva, dokumenttielokuva, dokumenttielokuvan tekoprosessi, läheinen aihe