Servicenow -palvelunhallintajärjestelmän käyttöönotto : case: Lemminkäinen Oyj
Mäkinen, Gabriel (2011)
Mäkinen, Gabriel
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315252
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia Servicenow palvelunhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistuneisuutta Lemminkäinen Oyj:ssä. Tavoitteena on selvittää onnistuneisuutta kolmesta eri näkökulmasta; järjestelmätyön kannalta sekä loppukäyttäjien ja asiakkaiden kannalta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tietojärjestelmien kehittämisen perusasioita. Tietojärjestelmien kehittämisen kannalta teoriassa tutustutaan tarkemmin kahteen järjestelmätyön menetelmään, joista toinen on perinteinen vesiputousmalli ja toinen suosittu ketterät menetelmät. Toisessa teoriaosuudessa esitetään palvelunhallintamenetelmistä ITIL, johon Servicenow pohjautuu.
Servicenow palvelunhallintajärjestelmänä tuo organisaation IT:lle työkalut tehostamaan sen toimintaa. Järjestelmän avulla organisaation tietohallinto pystyy tuottamaan liiketoimintalähtöisiä IT-palveluita sovittujen laatu-, määrä- ja kustannustavoitteiden mukaisesti.
Empiriaosuus koostuu Lemminkäinen Oyj:lle suoritetusta kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimuksessa haastateltiin käyttöönotossa olleita asiantuntijoita ja muita henkilöitä. Lisäksi järjestelmän käyttäjille ja asiakkaille suoritettiin kyselyitä webropolilla, joka on nettiselaimella toimiva kyselylomakejärjestelmä. Tarkoituksena oli selvittää kuinka Servicenow:n käyttöönotto tapahtui Lemminkäisessä ja miten se on onnistunut järjestelmätyön kannalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Servicenow:n käyttöönotto on onnistunut Lemminkäinen Oyj:ssä. Käyttöönotto on noudattanut järjestelmätyön vaiheita samalla huomioiden tärkeitä tekijöitä käyttöönoton onnistumiseen. Käyttöönotto oli hyvin käyttäjälähtöistä, projektissa huomioitiin käyttäjien tarpeita. Projekti piti myös sisällään hyvää viestintää. Järjestelmä täyttää myös sille asetetut tavoitteet.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tietojärjestelmien kehittämisen perusasioita. Tietojärjestelmien kehittämisen kannalta teoriassa tutustutaan tarkemmin kahteen järjestelmätyön menetelmään, joista toinen on perinteinen vesiputousmalli ja toinen suosittu ketterät menetelmät. Toisessa teoriaosuudessa esitetään palvelunhallintamenetelmistä ITIL, johon Servicenow pohjautuu.
Servicenow palvelunhallintajärjestelmänä tuo organisaation IT:lle työkalut tehostamaan sen toimintaa. Järjestelmän avulla organisaation tietohallinto pystyy tuottamaan liiketoimintalähtöisiä IT-palveluita sovittujen laatu-, määrä- ja kustannustavoitteiden mukaisesti.
Empiriaosuus koostuu Lemminkäinen Oyj:lle suoritetusta kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimuksessa haastateltiin käyttöönotossa olleita asiantuntijoita ja muita henkilöitä. Lisäksi järjestelmän käyttäjille ja asiakkaille suoritettiin kyselyitä webropolilla, joka on nettiselaimella toimiva kyselylomakejärjestelmä. Tarkoituksena oli selvittää kuinka Servicenow:n käyttöönotto tapahtui Lemminkäisessä ja miten se on onnistunut järjestelmätyön kannalta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Servicenow:n käyttöönotto on onnistunut Lemminkäinen Oyj:ssä. Käyttöönotto on noudattanut järjestelmätyön vaiheita samalla huomioiden tärkeitä tekijöitä käyttöönoton onnistumiseen. Käyttöönotto oli hyvin käyttäjälähtöistä, projektissa huomioitiin käyttäjien tarpeita. Projekti piti myös sisällään hyvää viestintää. Järjestelmä täyttää myös sille asetetut tavoitteet.